De vajon létezik-e igazi vallás? Az összes
vallás végtelenül eltér egymástól, és nincs jogunk, hogy bármelyiket is
igazinak nevezzük csak azért, mert jobban megfelel az ízlésünknek" -
mondják azok az emberek, akik a külső formájuk szerint tekintik a vallásokat,
mint valami betegséget, amelytől úgy érzik, hogy már megszabadultak, de a többi
ember még benne szenved. Ez azonban nem igaz: a vallások különfélék ugyan külső
formáikat tekintve, alapvető elveikben azonban azonosak. És az összes vallásnak
ezek az alapelvei képezik azt az igazi vallást, mely korunkban egyedül sajátja
minden embernek, s egyedül ennek az elsajátítása mentheti meg a bajaiktól az
embereket.
Az emberiség régóta él, és amilyen folyamatosan
kidolgozta gyakorlati vívmányait, úgy lehetetlen volt, hogy ne dolgozza ki
azokat a lelki elveket, amelyek életének alapját képezték, és az ezekből fakadó
viselkedési szabályokat. Hogy az elvakult emberek nem látják ezeket, nem
bizonyítja azt, hogy nem léteznek. Korunknak ilyen, minden ember számára közös
vallása nem egy valamilyen vallás a maga sajátságaival és meghamisításaival,
hanem azokból a vallási tételekből áll, melyek azonosak az összes elterjedt és
általunk ismert vallásokban, amelyeket az emberi nem több mint 9/10 -e vall
magáénak. Ez a vallás létezik, és az emberek csak azért nem durvultak még el
véglegesen, mert minden nép legjobb emberei, ha öntudatlanul is, de ehhez a
valláshoz tartják magukat, és ezt vallják; és csak az ámításnak az a
szuggesztiója akadályozza meg őket, hogy tudatosan fogadják el, amelyet a papok
és a tudósok gyakorolnak emberekre. Ennek az igazi vallásnak a tételei olyan
mértékben jellemzők az emberekre, hogy akik megismerik őket, azok úgy fogadják
el, mint amit már rég ismernek, és ami magától értetődik. Számunkra ez az igazi
vallás a kereszténység, azokban a tételeiben, amelyekben egyezik a
brahmanizmusnak, a konfucianizmusnak, a taoizmusnak, a zsidóságnak, a
buddhizmusnak, sőt a mohamedanizmusnak nem a külső formáival, hanem az alapvető
tételeivel. Éppígy a brahmanizmust, a konfucianizmust és a többit vallók
számára is az lesz az igazi vallás, amelynek alapvető tételei egyeznek az
összes nagy vallás alapvető tételeivel. Ezek a tételek pedig egyáltalán nem
bonyolultak, hanem nagyon egyszerűek és érthetőek.
E tételek a következők:
van Isten, mindennek az elve; az emberben benne van ennek az isteni elvnek egy
részecskéje, melyet életével csökkenthet vagy növelhet magában; ahhoz, hogy az
ember növelje ezt az elvet, el kell fojtania szenvedélyeit, és növelnie kell
magában a szeretetet; ennek az eléréséhez a gyakorlati eszköz az, ha éppúgy
bánsz másokkal, mint ahogy akarod, hogy veled bánjanak. Mindezek a tételek
közösek a brahmanizmusban is, a zsidóságban is, a konfucianizmusban is, a
taoizmusban is, a buddhizmusban is, a kereszténységben is, a mohamedanizmusban
is.
(Lev Tolsztoj)