2025. március 7., péntek

Zsigray András:Tudatosítható energiatest


Az ember képes egy energiatestet növeszteni magában, amely megerősíti az immunrendszerét. A legtöbb felemelkedett spirituális tanító beszél erről a metafizikai érzékelésről, mert felemelkedve az energia intenzíven érzékelhetővé, tudatosíthatóvá válik.


Én tudattalanul emelkedtem fel erőteljesen egy trauma hatására, sok évvel ezelőtt, és azóta is ezekből a tapasztalatokból próbálok megértést nyerni. Voltak heteim, amikor úgy éreztem, mintha egy energialabda lenne a tenyeremben.

Eckhart Tolle és Sri Chinmoy is beszél az energiatestről, és mindketten összefüggésbe hozzák az immunrendszerrel. Miután én is megtapasztaltam az erőteljes energiatest jelenlétét, hosszú éveken át sziklaszilárd immunrendszerem volt. Ha kaparni kezdett a torkom, egy órán belül elmúlt.

Megértésem szerint mindenki képes feltölteni az energiatestét, hiszen ez egy tölthető „rendszer”. Akkor töltődik, amikor gondolatnélküli állapotban vagyunk. Amint megjelennek a gondolatok, az energia azonnal azokba áramlik, légzésenként. Ha viszont sikerül elcsendesíteni az elmét, az energia az energiatestbe töltődik.

Spirituális élet nélkül ez a hétköznapi emberrel nagyon ritkán történik meg. Például, amikor péntek délután hazafelé buszozik, és pár percig elbambulva a tájat nézi. Vagy amikor nyaralás közben, fél óra után észreveszi magán, hogy hosszú percek óta csak csendben mereng a tengerre. A teljes kikapcsolódáshoz nyugodt időszakra van szükség. Amint azonban valami következő feladat vagy lépés felmerül, a gondolatok rögtön megjelennek.

Nálam a trauma miatt megszűnt a holnap, feladtam a világot, élve meghaltam, mindent elveszítettem. Két hónapig teljes megadásban éltem, feladatok és időérzékelés nélkül. Ez idő alatt merengtem, és minden egyes légzéssel töltöttem az energiatestemet. Egy ponton ennek különös következményei lettek, szokatlan tapasztalásokat éltem meg – többek között azt az érzést, hogy egy energialabda van a tenyeremben.

A mesterek könnyen beszélnek az energiatest gyakorlatáról, mert érzik, mit csinálnak. Eckhart Tolle azt tanítja, hogy csukott szemmel figyelj a testedre, érezd végig a lábfejedtől a fejtetődig, majd próbáld egyben érzékelni az egész tested energiamezőjét. Sri Chinmoy pedig azt mondja, hogy vidd le az énérzetedet a fejedből a szívedbe, ami azt is jelentheti, hogy próbáld az energiamezőt ott érzékelni.

Minden alkalommal, amikor megpróbálod érzékelni az energiatestedet, akaratlanul is elbambulsz. Figyelmed befelé fordul, nincs szükséged a szemeidre. Ez fordítva is igaz: minél erőteljesebb az energiatested, annál gyakrabban kerülsz egyfajta merengő, bambuló állapotba. Egyre inkább állandó meditatív, gondolatnélküli állapotban maradsz. A tibeti kolostorokban a szerzetesek pontosan ezt az állapotot próbálják elérni, hosszú éveken keresztül meditálnak, hogy folyamatossá váljon az állapot.

Az erőteljes energiatest nemcsak az immunrendszert erősíti, hanem kommunikál is – információt fogadhatsz vele. Olyan feldolgozott tudás érkezik rajta keresztül, amelyen már nem kell gondolkodnod, hanem rögtön megérted. Nem az elméddel fogod fel a világot, hanem az érzékeiddel. Érzed az embereket, érzed a fákat, a kavicsokat, és érzed Földanyát is. Az energiatest segítségével érző lénnyé válsz.

- Zsigray András -

2025. március 6., csütörtök

MI A KÖZÖS A WALDORF-PEDAGÓGIÁBAN ÉS AZ ORGANIKUS ÉPÍTÉSZETBEN?


Ha Rudolf Steiner életművét röviden szeretnénk ismertetni, akkor - miután ráébredtünk, hogy lehetetlenre vállalkoztunk, - elsőként arra a kérdésre kell választ keresnünk, hogy mi az a teozófia, hiszen az általa kimunkált antropozófia a teozófia egy leágazásának, továbbfejlesztésének és „irányzatának” is tekinthető. Ekkor azonban újabb szellemi-történeti távlatokat kell nyitnunk, hiszen a teozófia sajátos megismerő képességet és szellemi létmódot jelent, melynek „igazi gyökerei sokkal mélyebbre, a különböző ezoterikus tradíciókon keresztül az ókori gnosztikus rendszerekig nyúlnak vissza.”.

Az antropozófia másrészt nemcsak a teozófiától, de a gnosztikus szellemi hagyományoktól és az ezotériától is elválaszthatatlan. A gnoszticizmus, valamint késői „leszármazottai”, a teozófia és az antropozófia is egyfajta szinkretikus szellemi-világnézeti áramlatok, melyeknek tanrendszerében különféle szellemi hagyományok vegyültek egybe. Így a teozófiában a keresztény spiritualizmus éppúgy helyet kap, mint az európai filozófiai vagy éppen a keleti vallások hatása.

Jellemző Steiner gondolkodására, hogy az európai szellemtörténet klasszikus alakjainak gondolatai sajátos, ezoterikus értelmezési tartományban, átlényegülve „hasznosulnak”, Platóntól, Arisztotelésztől Kanton át Hegelig. Steiner népszerűsége, sokakra ható szellemi kisugárzása abban érhető tetten, ahogy a főáramú filozófia hatástörténeti olvasatát egy sajátos, ezoterikus értelmezési tartomány szemüvegén át láttatta.

Az antropozófia a modern pszichoanalitikus elméletekkel részben egybecsengve azt mondja, hogy „valamikor az ember teljesebben vett részt álomszerű tudatállapotban a világ folyamataiban, de az anyagi dolgokhoz kötődve ez a képessége csökkent.” Az antropozófiát és a mélylélektant összefüggésbe hozni tehát nem irreleváns tudományos kísérlet.

Van azonban az antropozófiának egy rejtettebb, kevésbé közismert, távolról sem tudományos történelmi nexusa, nevezetesen a szabadkőművesség: Rudolf Steiner „33-mas fokozatú” szabadkőműves volt. Ez is magyarázza azt, hogy Steiner tanítása mindenféle autoriter rezsim egyértelmű és kategorikus elutasításában részesült.

Steiner filozófiájában nagy szerepet játszott Goethe természettudományos világszemléletének ezoterikus vetülete is. A goethei színtan fő tézise: a világosnak a sötétbe, a sötétnek a világosba történő sugárzása - tulajdonképpen a jó és a rossz egymásba játszása - kifejezetten keleti filozófiai-vallási elv. Ez a kontraszt alapvető lesz a steineri antropozófia emberképének pedagógiai illetve esztétikai tanításai számára.

Rudolf Steiner pedagógiája, mely a gondolkodó, emberközpontú nevelés módszerén alapul, Waldorf-pedagógiaként vonult be az oktatás történetébe. Ez egy olyan, a gyermekek egészséges és a koruknak, fejlettségüknek megfelelő fejlődését biztosító, komplex oktatási rendszer, mely „a testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére egyaránt hangsúlyt fektet az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján.” A Waldorf-pedagógia szemléletét összefüggésbe lehet hozni a szabadkőműves pedagógiai törekvések oktatás-módszertani elveivel, hiszen mindkettő az oktatáspolitikának rendszerek, társadalmi rétegek, pártok felett állóságát hangsúlyozza, hitet a humánumban, az abszolút erkölcsi jóban, az egyéni fejlesztés fontosságában.

A steineri antropozófia másik legismertebb vetülete az épületekben megvalósuló úgynevezett organikus építészet. Ennek historizáló formavilágában a hiperbolikus alakzatok dominálnak, a vízszintes és a függőleges metszeteit, a sötétség és világosság egyensúlyi, egymást átjáró helyzetét kifejezni hivatottan. A „steineri építészet” egyik nagy dilemmája, hogy például egy keresztény felekezet temploma megépíthető-e, összekapcsolható-e autentikusan ebben a hullámmozgásokat, szinkretikus gondolati-meditációs elveket, szempontokat magában foglaló stílusban? 

Az egyik legismertebb organikus stílusú templom Antonio Gaudi Szent-család temploma Barcelonában, legismertebb hazai követője pedig Makovecz Imre volt. Makovecz egyes egyházi funkciójú, meglévő vagy éppen tervekben hátramaradt épületkoncepciói ma is teret adnak teológiai vitáknak, mint legutóbb a piliscsabai Stephaneum vagy éppen az Apor Vilmos térre álmodott, de eddig még meg nem valósult műve, az egyben életműve koronájaként is említett „Szentek és kárhozottak temploma.”

Érdekességként említjük meg, hogy a könyvtárunkban 1928-48 között tevékenykedett Hamvas Béla a hazai antropozófikus gondolkodás kiemelkedő alakja is volt.

- forrás:BOOKlászó - FSZEK -

- - - - - - 

Barcelona Sagrada Familia - videó
forrás: Le Monde en Vidéo 

2025. március 5., szerda

Az ego elmúlásának 4 kellemetlen jele – te hol állsz a folyamatban?


Az ego vagyis az Én a tevékenységeink központja, ami ellenőrzi és szabályozza a viselkedést. Arra késztet, hogy dualista módon szemléljük a világot, szélsőségesen ellentétes fogalompárokat alkotva, mint a jó-rossz, gyűlölet-szeretet, kezdet-vég…


Ez a dualista világkép viszont sokszor vezet belső konfliktusokhoz, mivel nem minden fekete vagy fehér. Arra késztet, hogy a világot olyan megkülönböztetésekben lássuk, amelyek elnyomják bennünk az emberséges érzelmeket, ez pedig keserűséghez vezethet az bizonyos emberek között.

Amikor tehát túlzottan az egóra és annak kielégítési igényére összpontosítunk, énközpontúvá válunk, elveszítjük az összhangot a természettel és lényünk lelki részével. Ez az ego csapdája.

Pont ezért az ego halála lényegében nem olyasmi, amitől félnünk kellene, jóval inkább egy felszabadító lépés, aminek révén a tudatosság magasabb szintjére léphetünk, és megszabadulunk az ego irányításától. Maga a folyamat viszont kellemetlen lehet, mivel az ego nem akar egyszerűen feloldódni és eltűnni.

Az ego eltűnésének 4 kellemetlen jele

1. Az ítélkezést egyre inkább felváltja az elfogadás

Az ego vagy idealizálja, vagy alábecsüli a dolgokat, és mindenhez ezzel a dualista megközelítéssel viszonyul. Amikor az egónk irányít bennünket, hajlamosak vagyunk túlzottan kritikus szemmel nézni a világot, és mindent megpróbálunk beskatulyázni olyan leegyszerűsített fogalmakba, mint a jó és a rossz, az elfogadható és az elfogadhatatlan.

Amikor viszont az egónk feloldódik, mindennel megbékélünk, és nem ítélkezünk a dolgok illetve az emberek felett. Ha látjuk valaki hiányosságait, nem kritizáljuk, vagy nézzük le, ehelyett együttérzéssel viszonyulunk hozzá. Megértjük, hogy minden ember speciális a maga módján, minden hibájával együtt.

2. Fokozott empátia

Az empátia az egyén azon képessége, hogy megértse egy másik személy szubjektív élményét. Ha az egód csapdájában vagy, nem leszel képes arra, hogy valaki más szemszögéből lásd a dolgokat, ez csupán akkor lehetséges, ha elfogadod az embereket olyannak, amilyenek, a maguk tökéletlenségeivel együtt. Ha viszont az ego feloldódik, képes leszel ítélkezés nélkül nézni az emberekre, és átérezni azt, amit ők éreznek. Ez a legértékesebb erény, amivel egy ember rendelkezhet.

3. Nem reagálsz mindenre védekező álláspontból

Ha túl erős az önérzetünk, hajlamosak vagyunk védekezően reagálni a többiek cselekedeteire vagy szavaira. Ha viszont túllépünk az ego határain, már nem érzünk késztetést erre, mert már nincs szükségünk arra, hogy minden áron bizonyítsuk az igazunkat.

Nyugodtabban kezeljük az olyan helyzeteket, amikor valaki nem ért egyet a véleményünkkel vagy az elképzeléseinkkel, és ritkábban keveredünk vitákba, amikor pedig mégis vitába bocsátkozunk, nem keserűséggel és dühvel reagálunk, hanem egyszerűen felsoroljuk az érveinket.

4. Elégedettebb leszel önmagaddal

Mindannyian a siker, a hírnév, és az anyagi javak elérésére törekszünk. Ezek mind az ego táplálásának eszközei. Amikor viszont az ego feloldódik, már nem érdekelnek az ilyenfajta eredmények. Az életedet egy harmadik személy szemszögéből fogod szemlélni; mint egy múló élménysorozatot, amit kívülállóként szemlélhetsz, és nem lesz többé szükséged arra, hogy birtokolj valamit.

Az ego feloldódásának jeleitől nem kell megijednünk, mivel ez a folyamat a lelki fejlődés és megvilágosodás felé vezető út fontos része.

- forrás:filantropikum - Zsu Szabó -

- - - - - -

Garden of the Soul - Oliver Shanti - videó

2025. március 3., hétfő

Rudolf Steiner: Hogyan tevékenykedik asztráltestünkben az angyal?


A szellem antropozófus megismerése nem szabad pusztán elméleti világszemléletnek lennie, hanem az élet tartalma és ereje kell, hogy legyen. Feladatát valójában csak úgy teljesíti ha antropozófus világfelfogásunk olyan erőteljessé válik, hogy valóban megelevenedik bennünk. Lelkünk befogadta az antropozófus szellemi megismerést, ezáltal bizonyos tekintetben az emberiség meghatározott, fontos fejlődési folyamatainak őrzőivé váltunk.


Általában az egyik vagy másik világnézet felé hajló emberek meggyőződése, hogy a lelkükben élő gondolatok, képzetek ezen kívül a világ összefüggésében nem jelentenek semmit. Az ilyen világszemléletű emberek úgy gondolják, hogy a gondolatok és az ideák képzetei úgy kerülnek a világba, ahogyan a fizikai tetteket végrehajtó ember érvényre tudja őket juttatni. Az antropozófus gondolkodásmód feltételezi, hogy tisztában legyünk azzal, hogy gondolataink és képzeteink megvalósulásához az érzéki világban véghezvitt fizikai tetteinken kívül más utakra is szükség van. Már ennek az életigénynek a felismerésében is benne rejlik az a követelmény, hogy az antropozófusnak bizonyos módon részt kell vennie az idő jeleinek figyelemmel kísérésében. A világ fejlődése során sok minden történik, korunk emberének különösképpen jól kell értenie azt, ami a világ fejlődése során történik, ő is hozzá tartozik.

Az egyes emberre vonatkozóan mindenki tudja, hogy tekintetbe kell venni fejlődését, nem csak a körülötte lévő külső dolgokat. Gondolják el, csak egészen nagy vonalakban: a most külső érzéki dolgok itt vannak az 5, 10, 20, 30, 50, 70 éves emberek körül. Mégsem kívánhatja egyetlen értelmes ember sem, hogy az 5, 10, 20, 50, 70 éves ember viszonya azonos legyen hozzájuk. Csak úgy határozhatjuk meg az ember külső környezetéhez fűződő viszonyát, ha saját fejlődését tekintetbe vesszük. Az embernél ezt mindenki elismeri. De ahogyan az egyes ember egészen meghatározott fejlődésen megy keresztül, ahogyan másfajta erők vannak gyerekkorában, élete közepén és öreg korában, úgy az emberiségnek is mindig más-más erői vannak fejlődése folyamán, és átalusszuk a világ fejlődését, ha nem vesszük észre, hogy az emberiség lénye más a 20. században, mint amilyen a 15. században volt, vagy éppenséggel a Golgotai Misztérium korában, vagy előtte. Korunk legnagyobb hibái, tévedései zavarai közé tartozik, hogy nem figyelnek az említett dologra, és úgy gondolják, hogy az emberről vagy általában az emberiségről egészen absztrakt módon beszélhetünk, és nem kell tudomásul vennünk, hogy az emberiség fejlődésen megy keresztül

Most az a kérdés, hogy hogyan tekinthetünk bele pontosabban ezekbe a dolgokba? Tudják, hogy e fejlődésről sokszor megbeszéltünk valami lényegeset. A görög-latin korban, a Krisztus előtti 8. századtól körülbelül a Krisztus utáni 15. századig az értelmi vagy kedélylélek kultúrkorszakáról beszélünk, a 15. század óta pedig a tudati lélek kultúrkorszakáról. Ezzel lényeges dolgot jellemeztünk az emberiség fejlődésében, éppen a mi korunkra vonatkozóan. Tudjuk tehát, hogy a 15. századtól a 4. évezred elejéig a tudati lélek a legfontosabb erő, amire az emberiség fejlődésében számítanak. Az igazi szellemtudományban azonban sohasem szabad megállni az általánosságoknál és absztrakcióknál, mindenütt konkrét tények megragadására kell törekedni. Az absztrakciók legfeljebb akkor használhatók, ha egészen közönséges értelemben kíváncsiak vagyunk. Ha a szellemtudományt életünk tartalmává, erejévé akarjuk tenni, akkor a kíváncsiságnál komolyabbnak kell lennünk, nem szabad az említett absztrakcióknál megakadni. Teljesen igaz, és rendkívül fontos, hogy a tudati lélek korában élünk, és elsősorban a tudati lélek kialakításával kell számolni, de nem szabad ennél megállni.

Ha el akarunk jutni a dolgok bizonyos szemléletéhez, akkor mindenekelőtt az ember lényét kell pontosabban megnéznünk. Szellemtudományos értelemben az ember felülről lefelé énből, asztráltestből, étertestből – újabban képző-erő testének is neveztem – és fizikai testből áll. Az emberi természet tagjai közül valójában még csak az énben élünk és működünk lelki-szellemi módon. Énünket földi fejlődésünktől és az azt kormányzó formaszellemektől kaptuk. Alapjában véve minden énünk révén kerül tudatunkba. És ha az én nem úgy fejlődik, hogy bár csak a testek közvetítésével, de kapcsolatban lehet a külső világgal, akkor éppen úgy nincsen tudatunk, mint elalvástól ébredésünkig. Az én kapcsol össze környezetünkkel. Az asztráltestet a földfejlődést megelőző holdfejlődés révén kaptuk, étertestünket a még előbbi napfejlődés révén, fizikai testünk első kiindulását a Szaturnusz-fejlődés révén.

Ha azonban áttekintik ezeknek a testeknek a leírását a „Szellemtudomány körvonalai”-ban, akkor látják, hogy milyen bonyolult módon jött létre a mai ember négy jellemzett tagjának összefüggéseként. A „Szellemtudományban” leírt tényekből látjuk, hogy az ember három burkának tagozódásán különböző hierarchiák szellemei működtek közre. Látjuk, hogy fizikai, éteri, asztrális burkunk igen-igen bonyolult természetű. De ezek a hierarchiák nem csak burkaink létrehozásán dolgoztak, hanem még mindig bennünk működnek. Aki úgy hiszi, hogy az ember csak csont, vér, hús, és így tovább, kombinációja, ahogyan a szokásos természettudomány, fiziológia, biológia vagy anatómia elmondja, az nem érti meg az embert.

Ha igazán megközelítjük ezt az emberi buroklényt és valóságában nézzük, akkor látjuk, hogy a magasabb hierarchiák szellemi lényei milyen tervszerűen, bölcsen dolgoznak együtt mindabban, ami testi burkainkban tudatunk nélkül történik. A „Szellemtudomány”-ban mondhatnám, vázlatosan körvonalaztam a magasabb hierarchiák egyes szellemeinek az ember létrehozásában történő együttműködését, ebből kivehetik, hogy részleteiben ez milyen bonyolult lehet. Ha azonban az embert meg akarjuk érteni, akkor ezeket a dolgokat is egyre inkább az egyes konkrétumokban kell megragadnunk.

Roppant nehéz ezen a területen a konkrét kérdést akár csak szemügyre is venni. Ezek a konkrét kérdések roppant bonyolultak. Gondolják el, hogy valaki azt kérdezné, hogy mit tevékenykedik 1918-ban, az emberiség jelenlegi fejlődésének ciklusában, mondjuk a szeráfok vagy dünamiszok hierarchiája az emberi étertestben. Ezt a kérdést éppen úgy fel lehet vetni, mint azt, hogy mondjuk esik-e most az eső Luganóban vagy sem. Puszta gondolkodás vagy teória révén egyiket sem lehet megoldani, csak a tények megközelítése révén. Ahogyan érdeklődni kell táviratilag vagy levélben akár, hogy esik-e most Luganóban vagy sem, úgy olyasmit is a tényekbe hatolva kell megérdeklődni, mint hogy az emberiség jelenlegi korszakában mi a feladatuk a bölcsesség szellemeinek vagy a trónoknak mondjuk, az emberi étertestben? A most felvetett kérdés rendkívül bonyolult és mindig csak mintegy megközelíthetjük azokat a területeket, ahol ilyen kérdések teremnek. Ezen a területen igazán gondoskodtak róla, hogy az ember szárnyai ne nőhessenek az égig, és ne legyen elbizakodott és büszke, ha igazi megismerésre törekszik.

Világosan mintegy a legközelebbi lényekről tudhatunk, akikhez mintegy közvetlenül közünk van. De velük tisztában is kell lennünk, ha nem akarjuk átaludni az emberi fejlődésben játszott szerepünket. Így olyan kérdésről akarok beszélni, amely nem olyan bizonytalan, – bármily konkrét -, minthogy mit cselekszenek étertestünkben a dünamiszok vagy a trónok. Más kérdést teszek fel, amely nem olyan bizonytalan, hanem érintenie is kell a jelen kor emberét. Ez a kérdés, hogy mit cselekszenek a legközelebb álló és az emberen tevékenykedő angyallények az emberiség jelenlegi korszakában, az asztráltestben?

Ha belső lényünkbe tekintünk, emberi énünkhöz, asztráltestünk van legközelebb. Remélhető tehát, hogy a feltett kérdés válasza nagyon is érint bennünket. Az angyalok közvetlenül az emberi hierarchia után következnek. Tehát szerény kérdést tettünk fel és látni fogjuk, hogy a válasz nagyon fontos lesz számunkra. Tehát, hogy mit cselekszenek az angyalok az emberi asztráltestben éppen az emberiség jelenlegi korában, amely a 20. századon halad át, a 15. században kezdődött és a 4. évezred elejéig fog tartani.

Mit mondhatunk egyáltalán arról, ahogyan az ilyen kérdés megválaszolható? Csak azt lehet mondani, hogy a komolyan művelt szellemi kutatás nem képzetekkel és szavakkal űzött játék, hanem valóban olyan területeken végzett munka, ahol a szellemi világ szemléletessé válik. Ilyen közelálló dolgot megláthatunk. Erre a kérdésre azonban valójában csak a tudati lélek korában lehet termékenyen válaszolni.

Azt gondolhatnánk, hogyha ezt a kérdést más korokban vetették volna fel választ várva, úgy valószínűleg feleletet kaptak volna. Azonban sem az atavisztikus látás korában, sem pedig a görög-latin kultúrkorszakban nem lehetett a kérdésre válaszolni, mert azok a képek, amelyeket az atavisztikus látás adott a léleknek, elhomályosították az angyalok asztráltestünkben véghezvitt tetteinek a megfigyelését. Semmit se lehetett látni, éppen az atavisztikus látásból kapott képek miatt. A görög-latin korszakban pedig még nem volt olyan erős a gondolkodás, mint most. A gondolkodás éppen a természettudományos gondolkodás révén erősödött meg, így a tudati lélek korában lehet tudatosan elmélyedni az imént felvetett kérdésbe. Szellemtudományunk termékenységét az élet számára éppen az mutatja meg, hogy nemcsak teóriákkal elégítjük ki, hanem olyasmit tudunk nyújtani, ami az élet számára hatékonyan fontos.

Mit cselekszenek asztráltestünkben az angyalok? 

Erről csak akkor győződhetünk meg, ha bizonyos fokú szellemi látással rendelkezünk, tehát látjuk, hogy az asztráltestünkben mi játszódik le. Az említett kérdés megválaszolásához tehát legalább az imaginatív megismerés bizonyos fokára kell emelkednünk. Akkor kiderül, hogy az angyali hierarchia lényei – bizonyos módon minden egyes angelos, akiknek minden emberrel kapcsolatban megvan a feladatuk, de különösképpen együttműködésük révén is – képeket alakítanak ki az emberi asztráltestben. A formaszellemek vezetése alatt alakítják ki a képeket. Ha nem emelkedünk fel az imaginatív megismeréshez, úgy nem tudjuk, hogy asztráltestünkben állandóan képeket alakítanak ki. E képek keletkeznek és elmúlnak. Ha nem jönnének létre, akkor az emberiségnek nem volna a formaszellemek szándékainak megfelelő fejlődése a jövő irányában. Amit a formaszellemek el akarnak érni velünk a földfejlődés végéig, azt először képekben kell kibontakoztatniuk, ezekből a képekből lesz később az átalakult emberiség, a valóság. A formaszellemek már ma kialakítják ezeket a képeket asztráltestünkben az angyalok révén. Az angyalok képeket alakítanak ki az emberi asztráltestben, ezeket a szellemi látásig fejlesztett gondolkodással érhetjük el. Követhetjük ezeket a képeket, amelyeket az angyalok alakítanak ki asztráltestünkben. Akkor kiderül, hogy egészen meghatározott impulzusok és elvek alapján alakították ki őket. Éspedig úgy, hogy keletkezésük módjában mintegy az emberiség jövendő fejlődésének erői rejlenek. Bármily különösen hangzik is, így kell kifejeznünk, hogyha az angyalokat munkájuk közben megfigyeljük: munkájukkal egészen határozott szándékuk van a földi emberi élet eljövendő szociális kialakítására. Olyan képeket akarnak az emberi asztráltestekben létrehozni, amelyeket a jövő embereinek együttélésében egészen meghatározott szociális állapotokat idéznek elő.

Ha az emberek nem is akarják elismerni, hogy az angyalok eljövendő ideálokat akarnak kelteni bennük, mégis így van. Éspedig egészen meghatározott alapelv érvényesül az angyalok képalakításánál. Az az alapelv, hogy a jövőben senki se élvezze nyugodtan boldogságát, ha mellette mások boldogtalanok. Az abszolút testvériség impulzusa uralkodik, az emberi nem abszolút egysége, a fizikai élet szociális állapotának helyesen értelmezett testvérisége. Ez az egyik szempont, amely szerint az angyalok kialakítják e képeket az emberi asztráltestben.

Van azonban még egy impulzus, amelynek szempontjából az angyalok működnek, éspedig, nemcsak a külső szociális életre vonatkozó szándékaik vannak, hanem az emberi lélekre, az emberek lelki életére vonatkozó szándékaik is. Az emberek lelki életére vonatkozóan az a céljuk az asztráltestbe vésett képekkel, hogy a jövőben mindenki meglássa minden emberben az elrejtett istenit.

Tehát jegyezzük meg: az angyalok munkájának szándéka szerint változásnak kell bekövetkeznie. Az embert nem, mint magasabbra fejlődött állatot szemléljük, pusztán fizikai kvalitásai alapján, sem elméletben, sem gyakorlatban, hanem minden ember elé azzal a kialakult érzéssel lépünk, hogy az isteni világ alapjaiból nyilvánul meg benne valami húsban és vérben. Az angyalok azt helyezik a képekbe, hogy az embert a szellemi világból megnyilatkozó képnek fogjuk fel, a lehető legkomolyabban, intenzívebben, értőbben.

Ha ez egyszer megvalósul, akkor egészen határozott következménye lesz. Az emberiségben a jövőben kifejlődő szabad vallásosság alapja az lesz, hogy az istenség hasonmását minden emberben elismerik, nemcsak elméletben, hanem a közvetlen élő gyakorlatban. Akkor nem létezhet vallási kényszer, nem lesz rá szükség, mert az emberek találkozása eleve vallásos cselekmény, szentség lesz és senkinek sem lesz szüksége arra, hogy a vallásos életet a fizikai síkon külső intézményeket működtető külön egyház révén tartsa fenn. Ha az egyház helyesen értelmezi önmagát, úgy csak az a célja lehet, hogy feleslegessé tegye magát a fizikai síkon, amennyiben az egész élet az érzékfeletti kifejeződésévé válik.

Legalábbis ezen alapszik az angyalok munkájának impulzusa, hogy az emberekre a vallásos élet teljes szabadságát árasszák. A harmadik alap, hogy lehetőséget nyújtsanak az embereknek ahhoz, hogy gondolkodás révén jussanak el a szellemhez, a gondolkodás jutassa át őket a szakadékon a szellem átéléséhez. Az emberek asztráltestében az angyalok munkája révén, mint kozmikus zene hangzik: szellemtudományt a szellemnek, a vallás szabadságát a léleknek, testvériséget a testeknek. Az embernek mintegy fel kell emelnie tudatát egy másik szintre és akkor belehelyezkedik az angyalok csodálatos műhelyébe az emberi asztráltestben.

Mi a tudati lélek korában élünk, korunkban az angyalok úgy működnek az emberek asztráltestében, ahogy elmondtam. Az embernek lassanként tudatosan el kell jutnia ennek megértéséhez. Ez beletartozik az emberi fejlődésbe. Hogyan jutunk egyáltalán oda, hogy az elmondottakat kimondjuk? Hol találjuk ezt a munkát? Ma még az alvó emberben találjuk meg. Az emberek alvó állapotában elalvástól ébredésig. Az éber alvó állapotokban is megtaláljuk. Sokszor beszéltem arról, hogy az emberek még éberen is átalusszák életük legfontosabb dolgait. És biztosíthatom önöket arról a nem éppen örvendetes tényről, hogy ha valóban tudatosan járjuk életünket, akkor ma igen sok alvó embert találunk. Tőlük bármi történhet a világban, nem érdekli őket, nem törődnek vele, nem kapcsolódnak hozzá. A világ nagy eseményei sokszor úgy zajlanak le az emberek mellett, mint egy város eseményei az alvók számára, holott az emberek látszólag ébren vannak. Amikor azonban az emberek éppen ébrenlétükben alszanak át valami különleges dolgot, akkor mutatkozik meg az angyalok asztráltestükben lejátszódó fontos munkája, amiről beszéltem, ez teljesen független attól, hogy akarnak-e tudni róla vagy sem.

Ezek a dolgok sokszor úgy játszódnak le, hogy az ember igen rejtélyesnek, paradoxnak találja őket. Valakit egészen méltatlannak találunk arra, hogy a szellemi világgal valamiféle kapcsolatot létesítsen. Pedig az illető valójában csak iszonyú álomszuszék ebben az inkarnációjában és mindent átalszik, ami körülötte történik; asztráltestében azonban az angyal az angyali közösségnek megfelelően dolgozik az emberiség jövőjén. Asztráltestét tehát mégis használják és meg lehet rajta ilyesmit figyelni. De azon múlik a dolog, hogy ez benyomuljon az emberi tudatba. A tudati lelket kell annak elismeréséhez emelni, ami csak ilyen módon található meg.

Ilyen előzmények után megértik, ha arra hívom fel figyelmüket, hogy éppen a tudati lélek kora egy egészen meghatározott esemény felé tart, és mivel a tudati lélekkel van dolgunk, így az emberektől fog függeni, hogy ez az esemény hogyan megy végbe az emberiség fejlődésében. Az esemény jöhet egy évszázaddal előbb vagy később, de valójában be kellene jutnia az emberiség fejlődésének területére. És úgy lehet jellemezni, hogy az embereknek tisztán tudati lelkük révén, tudatos gondolkodásuk révén kell eljutniuk oda, hogy meglássák, hogy az angyalok hogyan készítik elő az emberiség jövőjét. Amit a szellemtudomány tanít ezen a területen, annak az emberiség gyakorlati életbölcsességévé kell válnia, így lehet az emberek szilárd meggyőződése, hogy saját bölcsességük tartalma révén ismerik el, hogy az angyalok a jellemzett dolgokat akarják.

Az emberi nem azonban odáig ért el szabadságának megközelítésében, hogy most már tőle függ, hogy átalussza-e az illető eseményt, vagy teljes tudatossággal megy feléje. Mit jelent, hogy teljes tudatossággal megy feléje? Azt jelenti, hogy tanulmányozhatjuk a szellemtudományt, itt van, igazán nem kell egyebet tenni, mint tanulmányozni. Ha ezen kívül különböző meditációkat végzünk és például „A magasabb világok megismerésé”-nek gyakorlati útmutatását is figyelembe vesszük, akkor még jobban alátámasztjuk a dolgot. De a legszükségesebb már megtörténik, ha csak tanulmányozzuk a szellemtudományt és helyesen, tudatosan megértjük. A szellemtudományt ma szellemi látás képessége nélkül is tanulmányozhatjuk, mindenki képes rá, aki nem akadályozza útját előítéletekkel. Ha az emberek egyre többet tanulmányozzák a szellemtudományt, ha elsajátítják fogalmait és ideáit, akkor tudatuk felébred annyira, hogy bizonyos eseményeket nem alszanak át, hanem tudatosan követnek.

Ezeket az eseményeket még pontosabban jellemezhetjük. Mert alapjában véve csak előkészület, ha tudunk az angyal tevékenységéről. A legfontosabb, hogy egy bizonyos időpontban háromféle dolog következik be. Mint mondtam, az emberek viselkedésétől függően előbb vagy később következik be ez az időpont, vagy legrosszabb esetben egyáltalán nem. Be kell következnie, hogy az angyalok világa háromféle dolgot mutat meg az emberiségnek. Először is azt, hogy hogyan ragadható meg igazán az emberi természet mélyebb oldala közvetlen emberi érdeklődéssel. Igen, eljön egy időpont, ezt az embernek nem szabad elaludnia, amikor az emberek az angyalok révén olyan impulzust kapnak a szellemi világból, amely arra indítja őket, hogy sokkal mélyebb érdeklődéssel forduljanak minden ember felé, mint ahogyan ma hajlamosak vagyunk rá. Embertársaink iránt megnövekedett érdeklődésünknek nemcsak olyan szubjektíven kell kifejlődnie, mint ahogyan ez oly kényelmesen történik, hanem hirtelenül, amikor a szellemiség valóban beleárasztja az emberbe azt a bizonyos titkot, ami a másik ember. Egészen konkrét dolgot értek ezen, nem valamiféle elméleti megfontolást, hanem azt, hogy az emberek tapasztalnak valamit, ami minden emberben érdekli őket.

Ez az első dolog, és ezt különösképpen a szociális élet fogja kivívni. A második az lesz, hogy az angyal cáfolhatatlanul megmutatja az embernek, hogy a Krisztus-impulzus minden egyéb mellett teljes vallásszabadságot is feltételez az emberek számára, és csak az a helyes kereszténység, amelyik lehetővé teszi az abszolút vallásszabadságot. — A harmadik dolog pedig a világ szellemi természetébe való cáfolhatatlan bepillantás.

Ennek az eseménynek, mint mondtam, úgy kell bekövetkeznie, hogy az ember tudati lelke bizonyos viszonyba kerüljön vele. Ez áll az emberiség fejlődése előtt. Mert ezen dolgozik képeivel az angyal az emberi asztráltestben. De arra hívom fel figyelmüket, hogy ez a közelgő esemény már az emberek akaratára van bízva. Hiszen az emberek elmulaszthatják a dolgokat. És ma még sokan elmulasztanak sok mindent, aminek a jelzett időpont éber átéléséhez kell vezetnie.

Mint tudják, a világ fejlődésében olyan lények is léteznek, akiknek érdeke, hogy az embert eltérítsék pályájáról. Ezek az ahrimáni és luciferi lények. Amit elmondtam, az az ember isteni fejlődésének útja. Ha az ember igazán saját természetének adná át magát, akkor annak meglátásához kellene jutnia, amit az angyal bontakoztat ki asztráltestében. De a luciferi fejlődés célja az, hogy az embert eltérítse az angyali hierarchia munkájába való betekintéstől. A luciferi lények úgy akarják az embert ettől eltéríteni, hogy gátolják szabad akaratát. Igyekeznek szabad akaratának gyakorlása felől homályban tartani, amennyiben jó lénnyé alakítják ugyan, de automatikusan szabad akarat nélkül. Lucifer az érintett szempontból voltaképpen a jót, a szellemit akarja az embernél – az embert jó elvek szerint tenné szellemi látóvá, de mintegy automatikusan. A luciferi lények el akarják venni az ember szabad akaratát, a rossz lehetőségét. Olyanná akarják tenni, hogy a szellemből kiindulva, de szellemi képmás módjára cselekedjék, tudniillik szabad akarat nélkül. Automatikussá akarják tenni.

Ez a fejlődés bizonyos titkaival kapcsolatos. Tudják, hogy a luciferi lények más fejlődési fokon megrekedt lények, akik a normális fejlődésbe idegen elemeket hoznak be. E luciferi lényeknek érdeke, hogy az embert úgy ragadják meg, hogy ne jusson szabad akarathoz, mivel ők maguk sem vívták ki szabad akaratukat. A szabad akaratot csak a Földön lehet megszerezni. Ők azonban nem akarnak a Földdel érintkezni, meg akarnak állni a Szaturnusz, a Nap, és Hold fejlődésénél, hogy a földfejlődéssel semmi dolguk se legyen. Mintegy gyűlölik az ember szabad akaratát. Nagyon szellemien cselekszenek, de automatikusan – ez rendkívül lényeges – és az embert fel akarják emelni szellemi magasságukba. Automatikussá akarják tenni, szellemivé, de automatikussá. Ezzel egyfelől létrejönne annak a veszélye, hogy az ember korán, teljes tudati lelkének működése előtt, szellemileg automatikusan cselekvő lénnyé válva átalussza a bekövetkezendő kinyilatkoztatást, amit előbb jellemeztem.

Azonban az ahrimáni lények is e kinyilatkoztatás ellen dolgoznak. Ők nem igyekeznek az embert különösképpen szellemivé tenni, arra törekszenek, hogy elöljék benne szellemiségének tudatát, hogy az ember úgy vélekedjék magáról, hogy voltaképpen csak tökéletesen kifejlődött állat. Ahrimán valójában a materialista darwinizmus nagy tanítója. Ahrimán a nagy tanítója a földfejlődés mindazon technikai és gyakorlati tevékenységeinek is, amelyek csak a külső érzéki emberi életet akarják érvényesíteni, és csak kiterjedt technikát akar, hogy az ember rafináltabb módon elégítse ki ugyanazon táplálkozási és egyéb szükségleteit, mint az állat. Korunkban az ahrimáni szellemek a tudati lélek számára különféle rafinált tudományos eszközökkel igyekeznek elölni, elhomályosítani az emberben annak tudatát, hogy az istenség képmása.

Régebbi korokban az ahrimáni szellemek hiába igyekeztek volna ilyen módon elméletekkel elködösíteni az igazságot az emberek előtt. Miért? Még a görög-latin korban is, de különösen a régebbi korokban, amikor az ember még az atavisztikus látás képeivel rendelkezett, teljesen közömbös volt, hogy hogyan gondolkozik. Megvoltak a képei és ezek révén tekintett be a szellemi világba. Amire Ahrimán taníthatta volna az állatokkal való kapcsolatáról, annak életvitelére nem lett volna semmiféle jelentősége. A gondolkodás csak az Atlantisz utáni ötödik korszakban, a 15. század óta jutott hatalomra – mondhatnánk, tehetetlen hatalomra. A gondolkodás csak azóta alkalmas arra, hogy átvigye a tudati lelket a szellem területére, de meg is akadályozhatja, hogy bejusson a szellemi világba. Csak most éljük át azt a kort, amikor egy elmélet a tudomány révén tudatosan elrabolja az embertől isteni mivoltát és az istenségre vonatkozó tapasztalatait. Ez csak a tudati lélek korában lehetséges. Az ahrimáni szellemek ezért arra törekszenek, hogy olyan tanokat terjesszenek az emberről, amelyek elhomályosítják isteni származását.

Az ember normális isteni fejlődése ellen szegülő áramlatok leírásából kiderül, hogy életünket hogyan kell kialakítanunk, hogy ne aludjuk át az emberi fejlődésbe érkező kinyilatkoztatást. Különben nagy veszély támad és az embernek figyelnie kell erre, mert egyébként a fontos esemény helyett, amelynek erőteljesen kell hatnia a földfejlődés eljövendő kialakítására, az történik, ami nagy veszélybe sodorhatja a földfejlődést.

Bizonyos szellemi lények az ember révén jutnak el fejlődésükhöz, míg az ember velük együtt fejlődik. Az angyalok az ember asztráltestében természetesen nem játékból hozzák létre ezeket a képeket, hanem valaminek az elérésére. Ezt azonban éppen a földi emberiségben kell elérni és az emberek így az egészet eljátszanák, ha a tudati lélek megszerzése után mindezt tudatosan figyelmen kívül hagynák. Az egészet eljátszanák! Az angyalok csak játékot űznének az ember asztráltestének fejlesztésével. A dolog csak azáltal lesz komoly és nem játék, ha megvalósul az emberiségben. Ebből azonban megérthetik, hogy az angyalok munkájának minden körülmények közt komolynak kell maradnia. Gondolják meg, hogy mi történne a lét kulisszái mögött, ha az emberek álomszuszékságukkal eljátszanák az angyalok munkáját!

És ha mégis megtörténne, hogy a földi emberiség megmaradna amellett, hogy átalussza a jövő fontos szellemi kinyilatkoztatásának eseményét? Ha például a közbülső, vallásszabadságra vonatkozó részt aludnák át, a Golgotai Misztérium éteri síkon történő megismétlődését, amelyről sokszor beszéltem, az éteri Krisztus megjelenését, vagy a többi dolgot, akkor az angyaloknak más úton kellene törekednie arra, amit az emberek asztráltesti képeivel kell elérniük. Ha az emberek éber állapotban nem hagyják megvalósulni asztráltestükben, akkor ebben az esetben az angyalok az alvó emberi testek révén igyekeznek szándékaikat megvalósítani. Tehát amit az emberek éber állapotban átaludnának és így az angyalok nem érhetnének el, azt az ágyban fekvő alvó emberi fizikai és étertestek révén érnék el. Eléréséhez ott keresnék az erőket. Amit nem érhetnek el éber emberekkel, mikor a lélek benne van a fizikai és étertestben, azt az alvó fizikai és étertestekkel érik el, amikor az alvók, akiknek ébren kellene lenniük, énjükkel és asztráltestükkel kihúzódtak.

Ez a tudat korának nagy veszélye. Ez az esemény bekövetkezhet, ha az emberek nem akarnak a 3. évezred kezdete előtt a szellemi élet felé fordulni. Már csak rövid idő van a 3. évezred kezdetéig. Hiszen a 3. évezred tudvalevően a 2000. évvel kezdődik. Még megtörténhet, hogy éber emberek helyett az alvó emberek testével kellene elérni azt, amit az angyalok munkájával kell elérni; hogy az angyaloknak egész munkájukat ki kellene venniük az ember asztráltestéből és étertestébe meríteni, hogy megvalósulhasson. De az ember nem volna benne! Az étertestben kellene megvalósulnia, amikor az ember nincs jelen, mert ha éber állapotában jelen volna, akkor akadályozná.

Most kifejtettem a dolog általános ideáját. De mi történne, ha az angyaloknak ezt a munkát az ember távollétében kellene elvégezniük, az alvó emberek fizikai és étertestében? Ezáltal minden további nélkül három dolog következne be az emberiség fejlődésében. Először is olyasmi jönne létre az alvó emberi testekben, miközben tehát alszik, énjének és asztráltestének távollétében, amit nem szabadon keres meg, hanem reggel ébredéskor ott talál. Akkor mindig ott találja. A szabadság tudata helyett ösztön lesz, de ezáltal ártalmas. Éspedig bizonyos, az emberi természetbe jutó ösztönös megismerés ártalma fenyeget, – ez a születéssel, fogantatással, nemi élettel függ össze -, ha fellépne a veszély, amelyről beszéltem, bizonyos angyalok révén, akik maguk is bizonyos változáson mennének át. Erről nem beszélhetek, mert a beavatási tudás olyan magasabb titkaihoz tartozik, amelyeket ma még nem szabad elmondani. Elmondható azonban, hogy az emberiség fejlődésében az történne, hogy a világos éber tudat használhatósága helyett a nemi élet és szexualitás ösztönei lépnének fel káros, pusztító módon, és ezek nemcsak eltévelyedéseket jelentenének, hanem a szociális életbe átkerülve annak alakulását is előidéznék. Mindenekelőtt arra indítanák az embereket a szexuális élet folytán vérükbe kerültek révén, hogy ne bontakozzék ki a Földön valamilyen testvériség, hanem hogy a testvériség ellen szegüljenek. Ez azonban ösztön volna.

Tehát elérkezik a döntő pont, amikor mintegy jobb felé lehetne menni: de akkor ébren kell maradni. Vagy ösztönök jönnek létre. Mit szólnak majd a természettudósok, amikor ilyen ösztönök lépnek fel? Azt mondják, hogy ez természeti szükségszerűség. Ennek így kellett történnie, ez az emberi fejlődésből következik.

Természettudomány révén nem lehet ezekre a dolgokra figyelmeztetni, mert természettudományosan megmagyarázható volna, ha az emberek angyalokká válnak, és az is, ha ördögökké. A természettudomány mindkettőről ugyanazt mondja: a későbbi az előzőből jött létre – a kauzális természetmagyarázatok nagy bölcsességét. A természettudomány az elmondott eseményből mit sem fog észrevenni, mert persze természeti szükségszerűségnek tekinti, ha az emberek nemi ösztöneiktől félig ördögökké válnak. Természettudományosan tehát nem értelmezhető a dolog, mert történjék bármi, természettudományosan minden megmagyarázható. Ilyesmi csak a szellemi megismeréssel, érzékfeletti megismeréssel látható át.

Ez az egyik dolog. A másik az, hogy ebből a munkából, amely az angyalokban változásokat hoz létre, még valami következik az emberiség számára: bizonyos gyógyszerek ösztönös megismerése, de káros megismerése. Az orvostudománnyal összefüggő dolgok materialista értelemben iszonyúan előrehaladnak. Bizonyos anyagok és műveletek gyógyhatásába ösztönös bepillantást nyernek, rettenetes károkat okoznak velük, de ezeket hasznosnak fogják nevezni. A betegeset fogják egészségesnek nevezni, látván, hogy bizonyos nekik tetsző műveletekhez jutnak. Egyszerűen az lesz tetszetős, ami az embereket bizonyos irányban az egészségtelen felé vezeti. Tehát bizonyos folyamatok, műveletek gyógyhatásának ismerete fokozódik, de egészen káros vizekre fognak evezni. Mert bizonyos ösztönök révén tapasztalni fogják, hogy egyes anyagok és műveletek milyen betegségeket hoznak létre, és egészen egoista motívumok szerint tudják létrehozni őket vagy sem.

A harmadik bekövetkező dolog az lesz, hogy egészen meghatározott erőket ismernek meg és ezek révén egészen csekély indítással, bizonyos rezgések harmonizálásával, nagy gépi erőket tudnak elszabadítani a világban. A gépi jelleg bizonyos szellemi irányítását éppen ilyen módon fogják ösztönösen megismerni és az egész technika vad vizekre evez. Ez azonban rendkívül jó szolgálatokat tesz az emberi egoizmusnak és teljesen megfelel neki.

Ez a lét fejlődésének konkrétan megragadott része, az élet felfogásának része, ezt alapjában véve csak az tudja igazán méltányolni, aki átlátja, hogy a szellem nélkül való életfelfogás egyáltalán nem tisztázhatja a dolgot. Szellemnélküli életfelfogás, világszemlélet, nem látná át ezeket, ha egyszer elérkezne az emberiséget károsító orvostudomány, a nemi ösztönök szörnyű eltévelyedése, a puszta világmechanizmus borzalmas üzeme a természeti erők szellemi erőkkel való hasznosításában; nem venné észre, hogy letér az igaz útról, ahogyan az alvó sem észleli, ha rabló közelít, hogy kirabolja. Legfeljebb később, ébredéskor, látja, hogy mi történt. Ez azonban nagyon rossz ébredése volna az embernek: élvezné bizonyos folyamatok és anyagok gyógyító erőinek ösztönösen kiterjedt ismeretét, a nemi ösztönök bizonyos eltévelyedésének követésében lelné örömét, ezt az eltévelyedést az emberfeletti, az előítélet mentesség és elfogulatlanság különösen kiváló alakjának tartaná. Bizonyos tekintetben a csúnya volna szép és a szép csúnya, ebből azonban mit sem vennének észre, mert mindent természeti szükségszerűségnek tekintenének. Pedig eltévelyedés volna attól az úttól, mely az emberiségben előírja az ember saját mivoltát.

Azt hiszem, hogy ha érzékünk van ahhoz, ahogy a szellemtudomány hat érzületünkben, akkor komolyan vesszük a ma kifejtett igazságokat és azt meríthetjük belőle, amit voltaképpen az egész szellemtudományból merítenünk kell: hogy a szellemtudományban bizonyos kötelezettséget, életfeladatot ismerjünk el. Bárhol vagyunk, bármi dolgunk a világban azon múlik, hogy azt a gondolatot tápláljuk, hogy tevékenységünket antropozófus tudatunknak kell áthatnia és beragyognia. Akkor hozzájárulunk ahhoz, hogy az emberiség helyes értelemben haladjon előre fejlődésében.

Az ember nagyon téved, ha azt hiszi, hogy az igazi, komolyan és méltóan felfogott szellemtudomány valaha is eltávolíthatja az élet gyakorlati, intenzív munkájától. Az igazi szellemtudomány felébreszt, ráébreszt olyan dolgokra, amelyeket ma elmondtam. Kedves barátim, kérdezhetjük, hogy az ébrenlét voltaképpen árt-e az alvásnak? Ha azt a hasonlatot vesszük, hogy a szellemi világba való betekintés a szokásos ébrenléthez képest fokozott felébredés, ahogyan a szokásos felébredés az alvásból ébred, akkor a hasonlat megértésére feltehetjük a kérdést, hogy árthat-e az ébrenlét valamikor az alvásnak? – Igen, ha nem rendes! Ha valaki rendesen tölti az ébrenlétet, akkor egészségesen alszik, ha viszont révetegen, lustán, kényelmesen, munka nélkül tölti, akkor álma is egészségtelen lesz. Így van ez azzal az élettel is, amit a szellemtudomány révén sajátítunk el, mint éber életet. Ha a szellemtudomány révén helyes kapcsolatot építünk ki magunkban a szellemi világgal, akkor ezáltal a szokásos fizikai élet iránti érdeklődésünk is megfelelő mederbe kerül, mint ahogy az egészséges ébrenlét rendben tartja az alvást.

Aki éppen korunkban szemléli az életet, az alszik, ha nem figyel fel különböző dolgokra. Hogy büszkélkedtek az emberek, főként az utóbbi évtizedekben, életpraxisukkal! Az utóbbi évtizedekben eljutottak végre odáig, hogy éppen a vezető állásokba mindenütt azok kerültek, akik leginkább megvetik az eszmeit, a szellemit, a spirituálist. Addig szavaltak az életpraxisról, míg szakadékba nem rántották az emberiséget. Most azonban néhányan el kezdik károgni – többségükben teljesen ösztönösen -, hogy új kornak kell jönnie, különféle új ideáloknak kell fellépniük. De ez károgás. Ha a dolgok ösztönösen lépnek fel, a szellemtudományba való tudatos beleélés nélkül, akkor inkább annak romlásához vezetnek, amit éber állapotban kellene átélni, mintsem valami termékeny fejlődési folyamathoz. Aki ma a régóta megszokott szavakat deklamálja az embereknek, még olykor sikert arat. Az embereknek azonban rá kell szánniuk magukat, hogy más szavakat és fordulatokat hallgassanak, hogy a káoszból ismét szociális kozmosz jöjjön létre.

Ha ugyanis az emberek valamilyen korban elmulasztják éber állapotukat és nem jönnek rá, hogy valójában mi történjék, akkor nem valóságos dolgok történnek, hanem az előző korszak kísértete járkál, ahogy sok vallásos közösségben ma egyszerűen a múlt kísértetei járkálnak, és jogi életünkben például sokszor még a régi Róma szelleme kísért. A szellemtudománynak éppen ilyen tekintetben kell az embert felszabadítania a tudati lélek korában, és valóban bevezetni egy szellemi tény megfigyelésébe: hogyan tevékenykedik az angyal asztráltestünkben? Legfeljebb csak kezdetben beszélhetünk az angyalokról absztrakt módon, úgy kell előrehaladnunk, hogy konkrétan beszélünk, vagyis saját meghatározott korunkra vonatkozóan felelünk a bennünket legközvetlenebbül érintő kérdésre. Érint bennünket, mivel az angyal asztráltestünkben szövi a képeket, ezeknek kell leendő alakulásunkat felidézni és ezt az alakulást a tudati lélek révén kell megvalósítani. Ha nem volna tudati lelkünk, akkor nem kellene ezzel törődnünk, akkor más szellemek, más hierarchikus lények hoznák létre azt, amit az angyal sző. Mivel azonban tudati lelkünket kell kifejlesztenünk, nem lépnek be más szellemek, hogy megvalósítsák, amit az angyal sző.

Az angyalok természetesen az egyiptomi korban is szőttek. De hamarosan más szellemek léptek be és az ember atavisztikus szellemi tudata éppen ezáltal homályosodott el. Tehát mivel az emberek atavisztikus látással észleltek, sötét fátylat borítottak az angyalok tetteire. Most azonban le kell leplezni ezeket. Ezért nem szabad átaludni azt, amit a harmadik évezred előtt lezáruló korszakban hoznak tudatos életébe. Az antropozófus szellemtudományból ne csak tanításokat merítsünk, de elhatározásokat is! Ezek adnak erőt, hogy éber emberek legyünk.

Rászokhatunk arra, hogy éber emberek legyünk. Figyelhetünk sok mindenre. Mindjárt el is kezdhetjük, és azt találjuk, hogy alapjában véve egy nap sem múlik el úgy, hogy életünkben csoda ne történnék. Megfordítva ezt a mondatot, úgy mondhatjuk, hogy ha valamelyik nap nem találunk életünkben csodát, akkor csak szem elől tévesztettük. Próbálják meg életüket este áttekinteni, találnak benne egy kis, nagy vagy közepes eseményt, amiről azt mondhatják, hogy egészen különösen lépett be életembe, egészen különös módon ment végbe. Elérhetik ezt, ha csak elég átfogóan gondolkodnak, ha csak elég átfogóan szemlélik lelki szemükkel az élet összefüggéseit. Az átlagos életben azonban ez nem következik be, mert általában nem teszik fel a kérdést, hogy például mi akadályozott meg valamit?

Többnyire nem törődünk a megakadályozott dolgokkal, amelyek alaposan megváltoztatták volna életünket, ha bekövetkeznek. Az életünkből valami módon eltávolított dolgok mögött roppant sok olyasmi van, ami éber emberekké nevel bennünket. Mi minden érhetett volna ma? Ha ezt a kérdést minden este felteszem, és megnézem az egyes eseményeket, amelyek ezt vagy azt okozhatták volna, akkor az ilyen kérdésekhez az élet olyan szemlélete fűződik, mely az önfegyelmet éberré teszi. Így kezdődhet és magától is egyre tovább vezet, végül is odáig, hogy nem csak keressük, hogy mit jelent életünkben, hogy például délelőtt ½ 11-kor el akartunk menni, és az utolsó pillanatban jött valaki és feltartott. Bosszankodunk, hogy feltartott, de nem kérdezzük, hogy mi történhetett volna, ha csakugyan rendes időben mentünk volna el, ahogy terveztük. Nem kérdezzük, hogy mi változott?

Ilyesmiről már itt is beszéltem részletesebben. Életünk negatívjának megfigyelésétől, amely azonban életünk bölcs vezetéséről tehet tanúságot, egyenes út vezet az asztráltestünkben dolgozó, tevékenykedő angyal megfigyeléséhez, ez igen egyenes biztos út, haladhatunk rajta. Nyolc nap múlva, a második Zweig-előadáson tovább beszélünk erről.

- Rudolf Steiner: Hogyan tevékenykedik asztráltestünkben az angyal? -
(Zürich, 1918. október 9.)

-forrás:antropozofia.hu. -

- - - - - - 

Mennyei szférák - videó

2025. március 1., szombat

Dr. David R. Hawkins: 101 út a békességhez


Egyik 2009-es „Béke” c. előadásában Dr. Hawkins 101 utat mutatott be a belső békéhez, a „világban de nem a világnak” éléshez. 

Dr. David R. Hawkins 1927- 2012

1 Mondj le mások irányításának vagy megváltoztatásának vágyáról
2 Mondj le az elégtétel vágyáról
3 Mondj le a magad „igazának” és mások „tévedésének” bizonygatásáról
4 Az ítélkezés helyett gyakorold a lényeg meglátását
5 Légy szerény a véleményeiddel – csendesítsd le vélemény-nyilvánítási vágyad
6 Tökéletesítsd kedvességed és diplomatikus hozzáállásod
7 Légy kedves és figyelmes
8 Legyen célod a derűs nyugalom
9 Rendben van az, ha tévedsz vagy tétovázol
10 Légy rugalmas
11 Nem kell hogy mindenről legyen véleményed
12 Kerüld el a béke-demonstrációkat
13 Jusson eszedbe hogy Szókratész kicsi volt és csúnya
14 Keresd a bölcsességed az igazad helyett
15 Keresd a bölcs tanácsok adóit (ide tartozik a házastársad is!)
16 Vedd észre hogy az lesz hatással másokra ami vagy, nem pedig az, amit teszel
17 Kerüld a tudálékosságot
18 Légy hálás a spirituális értékeidért
19 Az emberiség évmilliókat élt túl a Te segítséged nélkül
20 Légy saját magad legjobb barátja
21 Légy óvatos a „jótét lelkekkel”
22 Olvasd el Mona Charen „Jótét lelkek” c. könyvét
23 Hagyd hogy mások is nyerjenek
24 Tudd hogy léteznek nem kiszámítható következmények
25 Az ártatlan „ostoba gyermek” mindannyiunkban ott él
26 Imádkozz azért hogy másként (más összefüggésben) láthasd a dolgokat
27 Fogadd el hogy az emberiség többsége a kritikus tudatszint alatt áll
28 „Ne ítélkezz hogy ne ítéltess”
29 Minden nézőpont önkényes
30 Hála
31 Az elme egy „dolog”, nem pedig „te” – te nem az elme vagy
32 A kritikusok – tizenkettő egy tucat
33 Olvasd el C. MacKay ‘Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds’ c. könyvét
34 Legyen humorérzéked: tenyészmarha-gáz összehasonlítva a 70 millió bölény gázával mint a globális felmelegedés oka…
35 A másik megértése a másik megváltoztatása helyett
37 Szolgáld Istent a nárcisztikus ego helyett
38 Irányítás helyett Együttműködés
39 Nem gond ha hibázol
40 Kerüld a küzdelmet az erkölcsi győzelemért
41 Segíts másoknak megtalálni magukban az étékeiket
42 Foglalkozz azzal, „ami van”, ahelyett „ami kéne hogy legyen”
43 Rendben van az, ha csak egyszerűen „vagy”, ahelyett hogy „csinálnál” vagy „tulajdonolnál”
44 Mondj le az akaratodról Isten javára
45 Ami elmúlt, elmúlt
46 Ha nem tudsz semmi jót mondani a másikról inkább ne mondj semmit
47 Vedd észre hogy az emberiség az írott történelem 93%-át háborúskodással töltötte – a világbéke eléggé valószínűtlen
48 Elfogadás – „Hát ez van”
49 Fatalizmus – “ahogy lesz úgy lesz”
50 Fejlessz ki egyfajta békés természetet. Légy tudatában a Természet erejének.


51 Lásd a szépségét mindannak ami van
52 Értékeld a nyugalmat, csendességet
53 Engedd el a makacsságot – csöndesítsd le a „belső gyermeket”
54 Gyakorold az erényeket
55 Idézgesd „a földön békesség és jóakarat az emberekhez”
56 Törekedj az angyalira a luciferi helyett
57 Gyakorold a „vonzódás és idegenkedés nélküli” hozzáállást
58 Fogadd el mások társadalmi szerepét
59 Keresd mások megértésének lehetőségeit
60 A halálközeli élmények a teljes béke hírét hozzák
61 Csak az ego sebezhető – a valódi Én örökkévaló
62 Élj a pillanatban, ami önmaga okán végtelenül békés
63 Mondj le a dolgok irányításáról, légy a „tanú/megfigyelő”
64 Gyakorold a meditációt és szemlélődést
65 Tégy különbséget a szükségletek és vágyak között
66 „viseld a világot, mint egy könnyű ruhát”
67 Különítsd el a látszatot a lényegtől
68 Légy kedves minden élőhöz és annak minden kifejeződéséhez
69 Tarts háziállatokat és legyen egy saját sarkod a kertedben
70 Csökkentsd le a másoktól való elvárásaid
71 Foglalkozz a magad dolgával
72 Készíts listát a gondjaidról, majd rakd fontossági sorrendbe
73 Csoki vagy vanília – csak választás kérdése
74 Különítsd el az érzelmi nézőpontokat a spirituálisaktól
75 Érzelmeid helyett a logikádra építs
76 Kérd a csodát!
77 Ma van a holnap tegnapja
78 Beszéld meg a barátaiddal
79 Fogadd el a „lehető legrosszabb következményt”
80 „Majd holnap gondolkodom rajta”
81 A háború közepette is létezik a béke
82 A dolgok rosszabbul is alakulhatnának
83 A földi élet csak átmeneti
84 Isten teremtett téged
85 Menj „aggodalom-diétára”
86 Add fel hogy boldog próbálsz lenni (csak légy az)
87 Add fel a vágyat hogy híres vagy gazdag legyél
88 Járd a Labirintust
89 Imádkozd a rózsafüzér-imádságot
90 Tekerd meg az imamalmot
91 Írd meg a végakaratod
92 Köss életbiztosítást
93 Nézd az állatokról szóló TV-csatornákat
94 Ásd el a csatabárdot
95 Add fel adrenalin-függőségedet
96 Amikor a csúcson vagy, lépj ki
97 Engedd el a mohóságot
98 Hívd segítségül Buddha-természeted
99 Élj a gondolatok alatti űrben
100 Beszélj magadhoz józanul a tükörbe
101 Beszéld át a terapeutáddal vagy pszichológusoddal

- Forrás: David R. Hawkins 2009. 08. 08. Seminar: Peace -

- - - - - - - 

Egy különleges Áldás Hawkins-tól 2012. augusztus 1. - videó


Kapcsolódó írások:

Dr. David R. Hawkins önéletrajza

Hawkins féle Tudattérkép – ERŐ kontra erő

- - - - - - 

David R Hawkins:Viseld úgy a világot mint egy könnyű ruhát - videó
forrás:Valéria Tóth

2025. február 28., péntek

Halálközeli élményeiről vallott Schobert Norbi



Schobert Norbi életveszélyes operáción esett át 2012-ben. A 10 órás szívműtét egy pontján egy műszív tartotta fenn a fitneszguru keringését, amíg az orvosok a végső beavatkozást elvégezték. Most először vallott halálközeli élményeiről, amelyek teljesen átformálták az élethez való hozzáállását.


A műtét előtt behívta a feleségét, Rubint Rékát, hogy el tudjanak köszönni, mivel a túlélési esélye 10 százalékos volt. 
“Behívtam az ügyvédemet, mindenkit. Mindent a Rékára írattam, amit csak lehetett és fontos volt. Átadtam neki a karórámat, a jegygyűrűmet, igazolványokat, és elköszöntem tőle. Réka letérdelt az ágy szélére elém, megfogta a kezemet és nem sírt, nem zokogott, hanem azt mondta: 
"Kösd össze a szívemet egy képzeletbeli aranylánccal és ezt ne engedd el! Azért mész erre az útra, mert az élet valamit tanítani akar” – mesélte a Fókuszban Schobert Norbi, aki – amikor Réka letérdelt elé – azt látta, hogy egy óriási, barna-fekete angyalszárny nyílt volna ki körülötte és ezt állítólag a felesége is látta. Norbi ekkor megnyugodott és várta a maratoni műtétet, melynek során a szívét megállították.

“A műtőablakon kirepültem, nyár volt és repültem meztelenül a város fölött. Láttam a régi lakásunkat, a Ráday-Erkel sarkán lakott a nagyapám, nagyanyám, akik már rég meghaltak, és az ablakból éreztem a rántott hús illatát. Éreztem, hogy le kell repüljek hozzájuk, és meg kell ölelnem őket. Ekkor gondoltam azt, hogy ha ezt megteszem, akkor itt is fogok maradni. Tehát akkor az én mennyországom a gyerekkorom lesz. Hát, nem repültem le. Visszarepültem a kórházba, és utána ébredtem fel 10-12 óra múlva az intenzív osztályon” – vallotta be a fitneszguru, akinél a műtét után a beépített defibrillátor többször is bekapcsolt.

“Néztem a monitort a fejem fölött és láttam, hogy a pulzusom egyre gyorsul, majd megáll, és vízszintes vonal van. És elkezdtem süllyedni az ágyban, egyre mélyebben. A plafon kinyílt, mint egy alagút, és láttam a folyosón a Rékát a jövőben fekete ruhában leguggolva sírni. Ez elég ijesztő érzés volt ezt így látni. És akkor kértem a Jóistent, hogy bocsássa meg a bűneimet és engedjen vissza. Ekkor megütött a gép, kétszer-háromszor. Volt pulzusom, és visszajöttem. Volt két-három ilyen alkalom” – osztotta meg az élményeit Schobert Norbi, aki úgy érzi, új esélyt kapott, és ezt nem veszi természetesnek.

- forrás:nlc.hu -

- - - - - - 

Schobert Norbert - Utazás a lelked körül
forrás: LifeTV
 

2025. február 27., csütörtök

„Elsöprő bizonyítékok fényében arra jutottam, hogy biztosan létezik a túlvilág” – 5000 halálközeli élményt tanulmányozott egy orvos


Vajon létezik-e a halál utáni élet? Egy onkológus több mint 5000 halálközeli élmény tanulmányozása után arra jutott, hogy az örök kérdésre a válasz az, hogy: igen.


Jeffrey Long harminchét évvel ezelőtt még onkológus rezidensként dolgozott, ekkor tanulta meg, hogyan a sugárterápia segítségével, hogyan kezelhetik a leghatékonyabban a rákot. Akkoriban – lévén nem volt még internet – nem tudott rákeresni az őt foglalkoztató kérdésekre, így a kutatómunka zömét a könyvtárban végezte. Az egyik ilyen kutatása során kezébe akadt egy cikk, melyben különféle halálközeli élményekről írtak. Jeffrey azt mondja, az orvosi képzésen arra tanították őket, hogy az emberek élete során kétféle állapot létezik: az élő és a halott.

„Egy kardiológustól olvastam egy cikket, amiben olyan betegek történeteit írta le, akik meghaltak, majd újra életre keltek. Nagyon eltérő, szinte hihetetlen történetekről számolt be. Ettől a pillanattól kezdve lenyűgöztek a halálközeli élmények vagy más néven NDE-k (halálközeli élmény)” – mesélte az Insider-nek.

Hozzátette, véleménye szerint halálközeli élményről akkor beszélhetünk, ha a beteg kómában van, vagy megállapítható nála a klinikai halál beállta. Emlékeztetett, hogy vannak, akik ebben az állapotban hallanak, látnak, különböző érzelmeket éreznek, sőt, olykor még más lényekkel is kapcsolatba lépnek.

 Elárulta:
Az, hogy többet megtudtam ezekről a tapasztalatokról, alapvetően megváltoztatta az univerzumról alkotott nézetemet.

Jeffrey-t annyira magával ragadta a halálközeli élmények tanulmányozása, hogy elindított egy alapítványt, ami kifejezetten ilyen élményeket kutat és amelynek segítségével eddig több mint 5000 hasonló esetet tanulmányozott. Az eredmények kiértékelésében egy másik orvos, illetve egy tudós is a segítségére volt. Mindezek alapján megállapították, hogy a halálközeli élményeknek bizony közös szálaik vannak.

Szkeptikusan vágtam bele ebbe a projektbe, de az elsöprő bizonyítékok fényében arra jutottam, hogy egész biztosan létezik a túlvilág – jelentette ki.

Az orvos CT-vizsgálatot futtat a vezérlőteremből (Fotó: Getty Images)

Az onkológus szerint nincs két egyforma halálközeli élmény, azonban az események tanulmányozása során megállapította, hogy az ilyen esetek egy előrelátható sorrend mentén alakultak ki. Az NDE-vel rendelkező emberek 45 százaléka testen kívüli élményről is beszámolt: ekkor mondhatni “kiváltak” a testükből és kívülről látták/hallották, hogy mi történt a környezetükben, mindezt úgy, hogy fizikailag már halottak voltak. Jeffrey azt mondja, egy nő még arról is beszámolt, miszerint az újraélesztési kísérlete során látta, amint az orvosa a földre dobott egy szerszámot. Ezt nem sokkal később maga az orvos is megerősítette.

„Nem találtam tudományos magyarázatot ezekre a tapasztalatokra. Közhelyesnek tűnhet, de a többség erős fényről, alagútról, vagy a szeretteiről mesél az élmény kapcsán. Az elmúlt 25 évnyi kutatómunka során arra jutottam, hogy ezek a leírások azért váltak ennyire ismertté, mert igazak. Ez idő alatt még egy öt év alatti gyerekekből álló csoporttal is dolgoztam, akik ugyanezekről az élményekről számoltak be, mint a felnőttek” – tette hozzá.

Persze Jeffrey nemcsak ezekről a “hagyományosnak tűnő” esetekről számolt be. Egy nő például elvesztette az eszméletét, miközben éppen lovagolt. A teste az ösvényen maradt ugyan, ennek ellenére a tudata a lovával együtt vágtatott vissza az istállóba. Nem sokkal később pontosan le tudta írni, hogy mi történt a lovardában. A beszámolója hitelességét később mások is megerősítették.

Orvos vagyok. Olvastam különböző agykutatásokat és minden lehetséges magyarázatot mérlegeltem. Ennek a jelenségnek még csak távolról sem lehetséges fizikai magyarázata – mondta.

Az onkológus azt is hozzátette, hogy szerinte az esetek tanulmányozása jobb orvossá is tette. 
„Ma már nagyobb önbizalommal, illetve szenvedéllyel kísérem végig a pácienseimet az életveszélyes betegségeiken” – mondta végezetül.

- forrás: nlc.hu -

- - - - - 

Kapcsolódó írás
Elképesztő halálközeli élményben volt része egy metafizikából doktorált professzornak

- - - - - -

Dr. Jeffrey Long – Halálközeli élmények - videó

2025. február 25., kedd

Thomas Edison sokat köszönhetett édesanyjának… A szó ereje: Élet és halál van a nyelv hatalmában!


Thomas Alva Edison 1847-1931

Egy napon egy kisfiú hazatért az iskolából, és átadott egy cetlit az anyjának a tanárától. Az anya könnyes szemmel olvasta fel a levelet fiának. Az anyja így olvasta fel neki: 

„Értesítés. Mivel a fia egy zseni, és nincsenek tanáraink, akik még tanítanának neki valamit, kérem, ügyeljen az oktatására.” 

Sok évvel később, ennek a már felnőtt fiú a családi papírokat és aktákat nézegette, amikor megtalálta ezt a levelet. Kinyitotta, és újra elolvasta. 

Nagyon meglepődött, amikor azt látta, hogy a levélnek nem ugyanaz a tartalma, mint amit az anyja olvasott fel neki. A levélben valójában ez állt: 

„Értesítés. A fia értelmi fogyatékos, már nem tudjuk a többi gyerekkel együtt nevelni az iskolánkban. Ezért azt javasoljuk, hogy otthon gondoskodjon az oktatásáról.” 

Ezt a fiút Thomas Alva Edisonnak hívták, és már világhírű feltaláló volt. 

Edison sírva fakadt, amikor mindezt elolvasta, és saját naplójába pedig ezt írta: 

„Thomas Alva Edison szellemileg visszamaradott gyermek volt, aki édesanyja hősies erőfeszítéseinek köszönhetően a század egyik legfontosabb emberévé vált.”

- forrás: cultura.hu -

- - - - - - 

A szó ereje - videó
Élet és halál van a nyelv hatalmában!
forrás:sevaster1

2025. február 23., vasárnap

Vincent Tolman 45 percig halott volt, elmesélte túlvilági élményét


Vincent Tolmant hivatalosan halottnak nyilvánították, miután véletlenül túladagolt egy testépítő táplálék-kiegészítőt. A férfi azt állítja, egy spirituális vezető megmutatta neki a túlvilágot, és elárulta neki az élet titkát.


Tolman azt mondta, végignézte, ahogy a mentősök megpróbálják újraéleszteni, majd amikor ez nem sikerült, hullazsákba tették, és elindultak vele a kórházba. Közben azonban egy másik, spirituális élményben is része volt, aminek során szellemi vezetője megmutatott neki minden jót és rosszat, amit élete során tett, majd elkalauzolta őt a mennyországba.

Mivel több jót cselekedett, mint rosszat, beléphetett a túlvilágra, ahol szellemi vezetője, aki Drake-nek nevezte magát, telepatikusan elmagyarázta neki az Univerzum működését és az élet értelmét. „Nagyon nehéz elmagyarázni, mert minden nonverbális volt – közvetlen megértésen alapult” – mondta a férfi, hozzátéve: 
„A Föld csak egy iskola, mindig is csak egy tanterem volt, és soha nem volt tárgyalóterem.”

Vincent Tolman egy erős táplálék-kiegészítőt használt a testépítő edzéseinek fokozására, de az Egyesült Államokban kifogyott a készlet, ezért egy thaiföldi cégtől rendelt, és egyik barátjával azonnal ki is próbálták. „Szombat reggel vettük be, de rögtön éreztük, hogy valami más benne” – magyarázta.

Nem tudták, hogy ez a termék jóval erősebb volt, mint amihez hozzászoktak, és véletlenül túladagolták magukat, amitől önkívületi állapotba kerültek, és hányni kezdtek. Úgy döntöttek, elmennek enni valamit, abban a reményben, hogy ettől talán jobban érzik magukat.

A barátja már az autóban kezdte eszméletét veszteni vezetés közben, ezért Vincent folyamatosan rázogatta, hogy ébren tartsa, de közben ő maga is küzdött azért, hogy ébren maradjon. Végül megálltak egy étteremnél, és Vincent bement a mosdóba, ahol végül eszméletét vesztette, de mivel közben folyamatosan hányt a hátán fekve, megfulladt.

Amikor a mentősök megérkeztek, Vincent azt állítja, látta, amint megpróbálták újraéleszteni, majd miután nem jártak sikerrel, hullazsákba tették, és elindultak vele a kórházba. Azt mondja, mindezt úgy nézte végig, mintha egy filmben történt volna, és közben végig hallotta azoknak az embereknek a gondolatait, akik körülvették.

Különösen az egyik mentősre összpontosított, aki csak most kezdte a munkát, és nem tudta elfogadni, hogy valaki az ő szeme láttára haljon meg, ezért már a mentőben újra próbálkozni kezdett az újraélesztésével, így végül sikerült őt megmenteni.

Vincent hivatalosan 45 percig volt halott, és a következő három napot kómában töltötte. Eközben volt része a túlvilági élményben, amit elmesélt.

„Elkezdtem látni minden rossz dolgot, amit valaha is tettem – még kisgyerekként is -, mindent, ami önző volt vagy negatív hatással volt valaki másra. De nem csak a saját szememmel láttam mindezt, hanem mindazok szemével is, akikre hatással voltak a tetteim vagy a szavaim. Furcsa volt, mert úgy éreztem, hogy ez hosszú ideig tartott, de ugyanakkor néhány másodpercnek tűnt” – mondta.

„Miközben ez történt, elkezdett körülvenni ez a sötét energia, ez a félelemenergia … aztán hirtelen elkezdtem érezni ezt a melegséget, mintha valaki egy nagyon erős fényt gyújtott volna, vagy mintha a nap előbukkant volna egy felhő mögül, és elkezdte volna melegíteni a hátamat. Ez a melegség kezdte átjárni az egész lényemet, és megfordultam, hogy megnézzem, honnan jön ez a melegség. Ahogy megfordultam, láttam minden jó dolgot, amit valaha is tettem az életemben. Kezdtem látni, hogy valójában sokkal több jót tettem, mint amennyi rosszat, de sokszor nem is tudtam, hogy változást hoztam az emberek számára. Éreztem ezt a hatalmas, feltétel nélküli szeretetet, békét és melegséget” – mesélt halálközeli élményéről a férfi.

Ekkor pillantotta meg spirituális vezetőjét, akiről először azt hitte, maga Isten. Miután magába szívta ennek a magasabb dimenziónak a különös békéjét, Vincentnek felajánlottak egy választási lehetőséget. Elmondták neki, mennyire hiányozna a családjának, és különösen az édesanyjának, ezért meghozta a fájdalmas döntést, hogy visszatér a testébe.

„A halál nagyszerű volt. Könnyű volt meghalni. Amint ellazultam és elfogadtam, gyönyörű volt. Őrület, hogy ennyi félelemmel vesszük körül a halált, mert ez volt a legjobb része. A nehéz rész a visszatérés volt” – mondta a férfi.

forrás:twice.hu

- - - - - - 

45 Percig halott volt Vincent Tolman - videó
forrás:Halálközeli Élmény

2025. február 20., csütörtök

Gyökössy Endre : Recept



Recept gyűlölet ellen


Igehirdetésének egyik mondata hozott ide.
- Örülök, hogy eljött, foglaljon helyet, s mondja el, mi volt az a mondat.
- A félretett, az összegyűjtött harag felgyülemlik, és - azt hiszem, így hangsúlyozta - gyűlölet lesz belőle, s azt öli, aki gyűlöl, lassan, de biztosan. - Ugye Pál apostolt idézte: a nap le ne menjen a ti haragotokon!?
- Erről is szó volt, de gondolom, mást is szeretne még mondani.
- Igen. Kérdezni szeretnék. Kétszer elvált asszony vagyok. Mindkét házasságom anyám nehéz természete miatt bomlott fel, akivel együtt kellett laknunk. Nem volt más megoldás. Anyám pedig képtelen volt elvágni a lelki köldökzsinórt, szinte pórázon tartott vele, mint kisgyermek koromban. Azt pedig egyik veje sem tudta elviselni, hogy elsősorban anyám ,,kislánya" legyek a házasságban és ne feleség.
Merem állítani: mindketten anyám elől menekültek el. Már évek óta egyedül élünk, anyám és én. Egy fedél alatt, de némán és acsarkodva, keserűen, robbanékony légkörben. Hónapokkal ezelőtt rémülten döbbentem rá - rettenetes kimondani is -, hogy gyűlölöm az anyámat kétszer tönkretett életem miatt. De ez a gyűlölet valóban engem öl. Míg házasságban éltem, jóformán sose voltam beteg. Most kétségbeejtően rossz alvó vagyok, s szüntelenül fáj valamim. Szédülök, a vérnyomásom ugrál, szorongásaim vannak.
Megromlott az egészségem, és egyre fogyok. Már orvoshoz sem megyek, mert minden leletem negatív, csak éppen én vagyok pozitív, beteg. Érzem, hogy ha nem történik valami: a magam gyűlölete öl meg. Mondja: mit tegyek?
- Mit tett eddig?
- Imádkoztam azért, hogy ne gyűlöljem az anyámat.
- Mióta imádkozik ezért?
- Amióta tudom, hogy gyűlölöm.
- Csak azért imádkozott, hogy ne gyűlölje?
- Nem, olykor, ha tudtam, azért is, hogy szeretni tudjam.
- Engedjen meg egy kérdést. Hogyan várta ennek a kérésnek a teljesítését? Tulajdonképpen mit várt?
- Hát, hogy szeretni tudjam.
- Tehát valami érzésre várt. Ne haragudjék, ha így mondom: valami jóleső, meleg bizsergésre várt a szíve körül ugye? És az elmaradt. Így van?
- Valahogy így. De már nem is imádkozom. Csalódtam az imában.
- Szeretnék valami mást is ajánlani.
- Azért jöttem.
- Érzésekre várt, de nem tett semmit. Arra várt, hogy Isten tegyen az életével valamit. Így van?
- Igen, körülbelül így.
- Pedig Isten mindent megtett értünk a Krisztusban...
- A kereszten?
- Ott, és ezért nekünk is mindent meg kell tennünk, ami tőlünk telik, hálából. Édesanyjáért kellene valamit megtennie még. Mert legtöbbször az érzésekből lesznek a cselekedetek, de olykor az elkezdett cselekedetekhez csatlakoznak az érzések. Vagy váltanak ki érzéseket.
- De mit tegyek?
- Céltudatosan, rendszeresen és naponként tegyen jót édesanyjával és eközben imádkozzék érte, ha még tud.
- De mondtam, hogy gyűlölöm.
- Meg akar gyógyulni?
- Igen.
- Akkor cselekedjék, és ne keressen kibúvót. Egyébként Jézus is mondott egyet s mást, még az ellenség szeretetéről is.
- Mit tegyek hát?
- Ha most orvos lennék és receptet írnék, biztos gyógyszert a gyűlölet és egyéb betegségei ellen, kiváltaná?
- Kiváltanám.
- Bevenné?
- Bevenném.
- Akkor ott van papír, meg toll, diktálnék egy receptet. Írja?
- Írom.
- Tessék: hétfőn reggel mosolyogva köszöntőm őt és megkérdezem, hogy aludt. Kedden: kitakarítom az ő szobáját is. Szerdán: két szelet süteményt hozok neki. - Írja csak, írja. Csütörtökön: elhívom sétálni, hazafelé pedig kérdezgetek és hagyom őt - csak őt - beszélni. Pénteken: megkérem, hogy zongorázza el azt a dalt, amit gyermekkoromban szokott.
- Már évek óta nem zongorázik.
- De kérnie szabad. Szombaton: megkérem, hogy segítsen jó túrós gombócot főzni, mert azt ő jobban tudja. Vasárnap: bemegyek a szobájába, amikor lefeküdt, betakargatom és megcsókolom. Pont. Ismeri ezt a zenei kifejezést? Da capo al fine? Elejétől végig. Nos, a következő héten ugyanígy vagy hasonlóan: da capo al fine s egy hét múlva felkeres és megbeszéljük a többit.
- A csókot is kell?
- Igen.
- Jaj!
- Miért, jaj?
- Mert évek óta nem csókoltam meg.
- Vállalja ezt a hetet így?
- Megkísérlem.
- Isten segítse. Várom.
Nem jött. Hetekig nem jött.
De egy hétfőn, kora reggel telefonált. Sírva: - Mikor tegnap ismét betakartam, az én hideg és kemény anyám felült az ágyban, és magához ölelte a fejem, és éreztem, hogy könnyes a szeme és azt mondta: - De jó vagy mostanában hozzám. - Akkor, évek óta először, éreztem, hogy szeretem az anyámat.
Aztán hozzátette: - Adja másnak is oda ezt a receptet!
-Tessék.

- Gyökössy Endre -

- - - - - - 

Riport Dr. Gyökössy Endre lelkésszel - videó
forrás:Biblia – egészség – zene