Minél több információt hoznak a
tudományos kutatások az emberi agy tevékenységéről, annál tisztábban láthatjuk
a különbséget az agyműködés és a gondolkodás között.
Sir John Carew Eccles sokéves kutatásának
és elemzéseinek alapján azt állítja, hogy az anyag nem képes szellemi
jelenségeket produkálni, és a fizikai energia nem változhat át szellemi
energiává. Ez azt jelenti, hogy csak a szellemi valóság képes pszichikai
folyamatokat létrehozni.
Sir John Carew Eccles neurofiziológus (1903-1997)
A Nobel-díjas ausztrál tudós arra
hívja fel a figyelmünket, hogy tudományos szempontból kifejezetten el kell
utasítanunk a materialisták állításait, melyek szerint az emberi tudat az anyag
terméke lenne. Eccles előtt világossá vált, hogy az ember elméje, a személyes
énje, az ember lelki szintjeként létezik, és ez a halhatatlan lélek. Az
emberi létet nemcsak az intelligencia és az értelem jellemzi, hanem
mindenekelőtt az alkotóképesség és a képzelőerő. Eccles két sarkigazságról ír: az
emberi személyiség egyedülálló mind a testi mivoltában, mind a halhatatlan
lélek szellemi szintjén.
Kutatási eredményei alapján Eccles professzor határozottan elutasítja az emlékezet materialista elméletét, mely az agyat úgy definiálja, mint egy szuperkomplikált számítógépet, amellyel az agykéreg előállítja a gondolatokat és az érzéseket. Ezt az elméletet "nyomorúságosnak és üresnek" tartja, mert homályos általánosításokat használ, de főleg azért, mert nem képes megmagyarázni az egyedülálló emberi "én" létezésének csodáját és titkát, a szellemi értékeivel: az alkotóképességgel és a képzelőerővel (How the Self Controls Its Brain)
"Figyelembe véve, hogy a
materialista koncepció − írja Eccles − nem képes megmagyarázni és megindokolni
egyediségünket, arra kényszerülök, hogy elfogadjam az egyedi-, szellemi-,
személyes »én«, vagyis a lélek természetfölötti keletkezését. Teológiai
kifejezéssel élve; minden lélek Isten új teremtménye, melyet az emberi magzatba
"implantál" (Evolution of the Brain: Creation of the Self)
John Eccles professzor egy
új, zseniális elméletet fogalmazott meg az emberi elme működéséről,
mely dualista interakcionizmus (dualist interactionism) néven ismert.
Az elmélet szerzője ezt így
magyarázza: "Kijelentem, hogy a tudományos redukcionizmus és annak
ága, az »ígérgető materializmus«, mely az egész szellemi világ létezését a
neurontevékenységek modelljével akarja magyarázni, hihetetlenül leértékeli az
emberi lét titkát. Ezt a hitet babonának kellene tartani. El kellene ugyanis
ismernünk, hogy szellemi lények vagyunk, a szellemi világban létező lélekkel,
de egyúttal fizikai lények is, az anyagi világban létező testtel" (Evolution
of the Brain)
Az emberi agy sokéves tudományos
kutatásából John Eccles azt a következtetést vonta le, hogy mindannyiunknak van
egy személyes "én"-je − tehát egy nem anyagi természetű elméje, mely
az anyagi természetű agy által működik. Ezért az emberben a fizikai világon
kívül létezik még egy gondolati − vagyis szellemi − világ is, és ez a kettő
kölcsönösen hat egymásra (vö. How the Self Controls Its Brain, 38. o.).
Eccles professzor azt a lenyűgöző tényt hangsúlyozza, hogy a személyes
"én" tudata minden emberben változatlanul fennáll egész élete során,
és "ezt a tényt csodának kell elismernünk"
Eccles így ír az emberi léleknek,
tehát a személyes "én"-nek a test halála utáni halhatatlanságáról:
"Hiszem, hogy létezésem alapvető titok, mely meghaladja a testem (s vele
együtt az agyam) fejlődésének valamennyi biológiai minősítését, beleértve a
genetikai örökséget és az evolúciós eredetet is. Értelmetlen dolog lenne azt
hinni, hogy a tudatos létezés e csodálatos ajándékának nincs semmilyen jövője,
sem lehetősége létezni egy más, a számunkra nehezen elképzelhető
valóságban" (Facing Reality: Philosophica/ Adventures by a Brain
Scientist, Heidelberg Science Library, 1970, 83. o.).
Az ausztrál tudós másutt kifejti:
"A test és az agy halálára tekinthetünk úgy, mint dualista létezésünk
szétesésére. Abban reménykedünk, hogy a megszabadult lélek új jövőt talál,
mélyebb értelemmel és megdöbbentőbb tapasztalatokkal, egy megújult megtestesült
létezésben, összhangban a hagyományos keresztény tanítással" (Evolution
of the Brain, 242. o.)
"Létezésünk éppoly titokzatos, mint a
halálunk. Kétkedhetünk-e csak azért, mert eredetünket éppúgy nem ismerjük, mint
a további sorsunkat? Miért is ne élhetnénk az életet úgy, mint egy nagy
kihívást és csodálatos kalandot, melynek végső értelme még felfedezésre
vár?" (Facing Reality: Philosophical Adventures by a Brain Scientist)
Bárcsak arra indítana minket az
emberi agy kiemelkedő világhírű kutatójának, a Nobel-díjas John Eccles
professzornak a halhatatlan emberi lélek létezéséről tett tanúsága, hogy jobban
törődjünk a saját lelkünkkel, vagyis a lelki életünkkel − szívünk
tisztaságával, a minden rossztól való mentességgel, az örök élettel!
Ez a Krisztussal való személyes
kapcsolat elmélyítésében valósul meg a napi ima, a Bűnbánat Szentsége és az
Eucharisztia által. Soha ne feledkezzünk meg Jézus szavairól: "Mi
haszna van az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelke kárát
vallja? Mit is adhatna az ember cserébe a lelkéért?" (Mt
16,26)
- Forrás:szeretetlang.blog.hu -
- - - - - -
Dr. Eccles (Nobel-díjas) Istenről beszél - videó
forrás: Christianity 101