Az ayahuasca egy az
Amazonas-vidéken élő indiánok körében őshonos, többféle pszichoaktív
növényből főzött szent ital, amit évszázadok óta használnak gyógyításra
és a hitük szerinti szellemvilággal való kommunikációra.
A XX. században
az ayahuascát felfedezte a nyugati világ is, és az utóbbi évtizedekben
egyre többen élnek vele terápiás célokkal, illetve kutatások is
történtek-történnek a terápiás potenciálját illetőleg, igen biztató
eredményekkel.Az amazóniai sámánok évszázadok óta
használják az ajahuaszkát, amely szerintük nem más, mint ablak a lélek
birodalmára. A szent ital állításuk szerint bármilyen betegséget képes
meggyógyítani. E cikk írója részt vett egy ilyen ősi
ajahuaszka-szertartáson, és a belső világok, melyekkel szembesült,
sokkal félelmetesebbnek - ám egyben megszabadítóbbnak is - bizonyultak,
mint azt valaha gondolta volna.
I.
Sose
fogom elfelejteni, hogy milyen volt. Azt a mindent megsemmisítő
gyötrelmet. A bizonyosságot, hogy a szenvedés örökké fog tartani. Hogy
senki nincs, aki segíthetne; a menekülés pedig lehetetlen. Bármerre
néztem, olyan sűrű sötétség vett körül, hogy a fény puszta fogalma is
elképzelhetetlennek tűnt.
Hirtelen leörvénylettem egy
tűzalagúton, ahol fájdalomtól nyöszörgő alakok könyörögtek, hogy mentsem
meg őket. Mások megpróbáltak megfenyegetni: - Soha nem fogsz kijutni
innen! Soha! Soha! -
Azon kaptam magam, hogy kinevetem
őket. - Nem félek tőletek!- mondtam. Ám ekkor a sötétség még sűrűbb
lett; a szenvedés érzelmi töltése pedig már-már elviselhetetlenné vált.
Úgy éreztem, hogy szétrobbanok a szívemben lévő fájdalomtól - az
emberiség összes fájdalma hullámzott át egész lényemen; a tragédiák, a
leírhatatlan gyűlölet és szomorúság. Leértem a tűzalagút aljára, és ott
három trónt láttam egy fekete teremben. Három árnyalak ült a trónokon -
középen pedig, úgy véltem, maga az ördög ült.
- A sötétség örökké fog tartani. - mondta. - Soha nem fogsz kijutni innen! Soha! -
- De igen! - válaszoltam.
Egyszerre megjelent bennem a
szándék, hogy felemelkedjek. Felhajóztam a tűzalagúton keresztül, egyre
magasabbra es magasabbra, mígnem fehér fényre törtem át magam. Azonnal
eltűnt minden sötétség. A testem könnyű volt és nyugodt. Gyönyörű minták
és színek egyvelegében lebegtem. Az ajahuaszka látomásom lassan
elhalványult. Visszatértem a kunyhóban fekvő testembe; a dzsungelből
beszűrődött a rovarok lágy ciripelése.
- Üdv újra itt - mondta a sámán.
Másnap reggel teljesen lehetetlen
dologra lettem figyelmes: az életemet kisgyerekkorom óta uraló súlyos
depresszió csodával határos módon nyom nélkül eltűnt.
II.
Óriási kék pillangók repkednek
esetlenül a kenunk mellett. Papagájok röppennek fel, a lombok rejtekét
keresve. Minél mélyebbre hatolunk az Amazonas dzsungelébe, annál inkább
fejbe vág a tény, hogy már nem fordulhatok vissza. Legutóbb egy éve
jártam itt, és most megint itt vagyok Peruban. A Rio Aucayacu folyón
utazok fölfelé, hogy újabb sámán-gyógyításban részesüljek. Az igazat
megvallva rettenetesen félek tőle. De már megtanultam, hogy nálam a
sámánizmus - és főleg az ajahuaszka - úgy működik, hogy minél
borzasztóbb az élmény, utána annál jobb lesz. Egyetlen egy dolog
szükséges ehhez a fajta munkához: bátornak kell lenni. Azt fogod
megtanulni, hogyan mentsd meg saját magad.
A dzsungel-béli tábor, ahol a
sámángyógyításunk zajlani fog, a legközelebbi városkától, Iquitos-tól
mintegy 320 kilométerre, a perui Amazonas mélyén fekszik. Rajtam kívül
még 4 másik ember is részt vesz ezen a túrán. Itt van például Winston, a
legnagyobb darab ember, akit valaha láttam. Két méter magas és 180
kiló; erős testével bárkit könnyű szerrel össze tudna roppantani. Biztos
biztonsági őr, gondolom, és amikor beszédbe elegyedünk, kiderül, hogy
tényleg az. Aztán itt vannak a többiek: Lisa, aki a
Stanford-on diplomázott, és most a Duke University-n csinálja a
doktorátusát politikaelméletből; Christy, aki épp most hagyta ott a
munkáját, hogy körbeutazza Dél-Amerikát - veszélyeztetett tinédzserekkel
dolgozott, mint pszichológus; és itt van még Katherine, Christy brit
barátnője is. Kis csoportunk tehát határozottan hétköznapi emberekből
áll. Nincsenek ezoterikus energia-gyógyítók, se pánsíp-készítők. Se
hippik, se raszták, se önjelölt varázslók. A "legezoterikusabb" Christy
múló érdeklődése a jóga-tanítás iránt.
És persze itt vagyok én, aki egy
éve jöttem először Peruba azzal a félvállról vett tervvel, hogy a
sámánok majd jól megdolgoznak a nagy "szent spirituális gyógymódjukkal".
Mit sem sejtettem arról, hogy ezután az élmény után úgy fogom magam
érezni, mintha egy csuromvizes vastag gyapjúkabátot emeltek volna le a
vállamról - szó szerint éreztem, ahogy a depresszió súlya eltűnik rólam.
"Mégiscsak van valami ebben az őrült sámánizmusban..."
És most újra itt vagyok.
Ezúttal senkinek nem szóltam róla -
főleg nem a családomnak. Megrögzött ateisták között nőttem fel, akik
azt verték belém, hogy teljesen egyedül vagyunk a világegyetemben, és
hogy kicsinyes életünk múló drámái egy végső, nem túl nemes végben
kulminálódnak - a halálban. Ennyi. Nem mondhatnám, hogy ez a boldog élet
arany-receptje lett volna, mégis, életem első pár évtizedében büszke és
arrogáns ateistaként éltem, abban a hitben, hogy egyike vagyok azon
keveseknek, akiknek van bátorságuk szembenézni az élettel a vallás
"mankója" nélkül, avagy a még annál is megvetendőbb sámánizmus-szerű
zagyvaságok nélkül. De akármennyire is racionálisan álltam a dolgokhoz,
az én világom továbbra is egy sötét, fenyegető hely maradt, ami felett
nem volt semmi irányításom. És a halandóság is könyörtelenül tátongott
rám.
Hirtelen Lisa felráz emlékeimből, és azt kérdezi, mi hozott ide vissza egy újabb sámán-élményért.
"Van még némi elintéznivalóm",
mondom. Nem olyan egyszerű ez a kérdés. És eléggé személyes is. Isten
tudja; senki nem kényszerített, hogy visszajöjjek. Elégedett lehettem
volna már az előző látogatásom eredményével: eltűnt az addigi morbid
halál-vágyam. Arra ébredtem egy kis kunyhóban Peru fülledt dzsungelében,
hogy mindennél jobban szeretnék élni.
Ám még ilyen eredmények után is
bujkáltak megátalkodott ellenségek a pszichémben: a Félelem és a
Szégyen. Ezek újonnan felfedezett örömemen csorbát ejtve beárnyékolták
sikereimet. Hogy tudnám leírni, milyen az, amikor vágysz egy másik ember
szeretetére, de ugyanakkor rettegsz is tőle? Hogy azt akarod, hogy jó
dolgok történjenek veled, ám ugyanakkor valami tőled elszakadt részed
úgy hiszi, nem érdemled meg őket? Hogy amikor a tükörbe nézel, csak a
tökéletlenségeidet látod?
III.
Kenunkkal kikötünk a Rio Aucayacu
partján, közel egy a dzsungel által körbeölelt nagy kunyhóhoz -
megérkeztünk a gyógyító központhoz. Lakhelyünk minden
luxust nélkülöz - egy szúnyoghálóval fedett matrac a földön, egy
kézmosó, és egy WC. Egyszerű ételek. Kerozinlámpák. Fürödni vagy a
folyóban tudunk, vagy használhatjuk a közös zuhanyzót. Van ebben valami
aszkétikus, ahogy az élet megszokott kényelmét, komfortjait levetjük -
készülőben az előttünk álló nehéz munkára. Ahová készülünk, ott
semmilyen evilági dolognak nincs értéke. Ahová mi megyünk, onnan az
egyetlen kiút a félelmen át vezet.
A csoportunk fő sámánja egy
amerikai - Hamilton Souther, aki egyben a gyógyító-utakat szervező cég, a
Blue Morpho vezetője is. 27 éves, szőke, kék szemű, és nagyon jól néz
ki. De ha csak egy percig is beszélsz vele, vonzó külső adottságai
azonnal eltörpülnek legegyértelműbb tulajdonsága mellett: ami nem más,
mint hogy mindenkit feltétel nélkül, teljes mértékig elfogad. Nem lehet
feldühíteni. Nem lehet flörtölni vele. Nem lehet megbántani (habár erre
borzasztóan erős késztetést érez az ember). Olyan, mint egy tükör;
mindig a saját egódat tükrözi rád vissza, megmutatva a ragaszkodásaidat,
komplexusaidat, félelmeidet. Ha szimpatikusnak találod, az tökjó, de ha
nem, az is mindegy.
Az, hogy Hamilton, egy fiatal
kaliforniai amcsi srác hogyan kötött ki a perui dzsungel mélyén mint
gyógyító sámán, már önmagában egy a hihetőség határait feszegető
történet. Amikor "fiatalabb" volt (vagyis fiatal felnőtt), meséli,
nagyon zűrzavaros életet élt. A harag irányította minden lépését, és a
világot egy nyomasztó, reménytelen helyként, az életet pedig életfogytig
tartó raboskodásként élte meg. Aztán élete legsötétebb éjszakáján,
végső reménytelenségében és kétségbeesésében elkezdett beszélni
Istenhez, és könyörgött neki, hogy ha valóban létezik, mutassa meg magát
neki. Ezután, azt mondja, hangokat hallott, és szellem-alakokat látott.
Azt hitte, megbolondult. A pszichológusa egyetértett. Ám aztán egy jó
barátja azt mondta neki, hogy egyáltalán nem őrült meg - csak más
dimenziókra nyíló csatornák nyíltak meg benne.
A sok hang közül az egyik azt
mondta neki, hogy utazzon Dél-Amerikába és legyen egy sámán tanítványa.
Megfogadta ezt a tanácsot, elment Peruba, és találkozott két sámán
mesterrel, akik mindenre megtanították, amit csak tudtak. Egyikük, Don
Julio Gerena Pinedo, itt van most velünk. 87 éves, több mint 50 éve
vezet ayahuasca szertartásokat, és széles körben az Amazonas egyik
legnagyobb erejű gyógyítójának tartják. Összegörnyedve ül egy széken a
fő kunyhóban, egy mapacho-val, vagyis egy dzsungelben növő dohányból
készített nagy szivarral a kezében, ami, mint mondja, megtisztítja a
testet a negatív energiáktól. Hamilton és három amerikai
sámán-tanítványa szeretettel csak Yodának hívják Don Julio-t.
Idefelé jövet Hamilton
rendszeresen megállította kenunkat, hogy útközben a dzsungelből
összegyűjtse az ayahuasca ital hozzávalóit. Az "Ayahuasca" egy kecsua
szó, amelynek jelentése "a lélek indája"; ezzel a névvel illetik azt a
többféle Amazóniai növényből készülő főzetet, amit a helyi sámánok már
évszázadok óta készítenek gyógyítási célokra. Bár sokan pusztán drognak
gondolják a főzetet, a helyi őslakosok degradálónak tartják ezt a fajta
hozzáállást. Számukra az ayahuasca orvosság, amit az Amazonas-medencében
élő törzsek már évszázadok, ha nem évezredek óta használnak; és amihez
tisztelettel, és jó szándékkal kell közelíteni. A főzetben található fő
vegyület, a dimetiltriptamin (DMT) miatt illegális az Egyesült
Államokban; a DMT, ugyan kémiailag távol áll az LSD-től, de szintén
hallucinogén tulajdonságokkal rendelkezik. Ám magát az ayahuasca-élményt
a főzetben található sokféle egyéb növényi hatóanyag együttes
közreműködése hozza létre, mivel ezek teszik lehetővé, hogy a DMT
szabadon áramoljon a szervezetben.
A főzet elkészítéséhez a
tanoncoknak éveket kell eltölteniük egy tapasztalt sámán irányítása
alatt, amely során megismerkednek a különféle növényi hozzávalókkal, és
sokszor hetekig vagy hónapokig foglalkoznak egyenként ezek különféle
gyógyító tulajdonságaival és vezérlő szellemeivel. Azt mondják, hogy
ezek a lények ikaró-kat, szellem-dalokat tanítanak nekik, amiket ha egy
szertartás alatt énekelnek vagy fütyülnek, előhívják az adott növény
különleges segítségét. A képzés nem könnyű; azok, akik mint Hamilton,
elnyerik a sámán mester címet - akik az amazóniai közösség nagy
tiszteletben tartott tagjai - messzeföldről fogadnak betegeket. Betegei
egyedi szükségleteitől függően a sámánnak tudnia kell, melyik növényeket
használja a főzethez (a két fő hozzávaló mellett még körülbelül 100
féle növényfaj bármelyikét lehet használni az ayahuasca-hoz), mennyit
gyűjtsön belőlük, és pontosan hogyan készítse el őket. A növények
szellemei ezután összedogozva hozzák létre az illető számára
leghatásosabb gyógyító élményt, bármitől szenvedjen is.
Az ayahuaszka használatával
kapcsolatban már számos csoda-számba illő gyógyulást dokumentáltak: az
áttétes bélráktól kezdve a kokain függőségig, akár már egy-két
szertartás után. Fogyasztása biztonságos, és nem okoz függőséget. Ám a
nyugati orvosok évtizedekig teljesen semmibe vették, mert nem akarták a
karrierüket kockáztatni egy az illegális DMT-t tartalmazó szer
tanulmányozásával. Csak az elmúlt 20 évben, és csak egy maroknyi
szakember kezdett el az ayahuaskával kapcsolatban kutatásokat indítani.
Ezeknek a kutatásoknak a
vezéregyénisége Charles Grob, M.D., az UCLA Orvosi Karának pszichiátriai
és gyermekgyógyászati professzora. 1993-ban indította el a Hoasca
Projektet, az első részletes kutatási projektet, aminek fő célja az
ayahuaska emberekre való fizikai és pszichológiai hatásainak feltárása
volt. Csapatával Brazíliába ment, ahol a növényi főzet legálisan
használható, és ott egy főként őslakos indián tagokból álló egyház, az
União do Vegetal (UDV) tagjaival végzett kutatásokat, akik az ayahuaskát
szent italként, vallási kellékként használják. A róluk szerzett
adatokat ezután összevetette egy kontrollcsoporttal, akik sosem vettek
magukhoz a szerből. A kutatás azt tárta fel, hogy az ayahuaskát használó
UDV-tagok mindegyike tapasztalt gyógyulást, a függőségekbe,
depresszióba, vagy szorongásos zavarokba való visszaesés nélkül. Ezen
kívül az alanyoktól vett vérminták meghökkentő felfedezéshez vezettek:
úgy tűnik, az ayahuaska erősíti az emberek szerotoninra való
érzékenységét (ami egy az emberi test által termelt hangulatszabályozó
vegyület) azáltal, hogy megnöveli az idegsejteken található
szerotonin-receptorok számát.
Tehát a Hoasca Projekt megmutatta,
hogy a legtöbb széles körben használt antidepresszánssal ellentétben,
melyek Grob szerint olyan magas szerotoninszinteket hoznak létre, hogy
azt a sejteknek a szerotonin-receptoraik leválasztásával kell
kompenzálniuk - az ayahuaska nagy mértékben megnöveli a szervezet
képességét a testben természetesen előforduló szerotonin felvételére.
Grob szerint "lehetséges, hogy az
ayahuaska a depresszió kezelésének egy jóval kifinomultabb és hatásosabb
módja, mint a szelektív szerotoninvisszavétel-gátlók [antidepresszáns
gyógyszerek]" és hozzáteszi, hogy ez utóbbiak hatása "igencsak durva".
Ezen kívül meggyőződése szerint az ayahuaskában nagy lehetőség rejlik a
problémák hosszú-távú kezelésére.
Ugyan igazán csábító elgondolkodni
arról, hogy bennem is hasonló pozitív fiziológiai változások
zajlottak-e le legutóbbi perui látogatásom alkalmával, de engem talán
mégjobban izgatnak a szertartás alatti vízióim, amelyeknek, úgy tűnt,
ugyanolyan erőteljes szerepük volt a depresszióm enyhítésében: olyan
volt, mintha megmutatták volna nekem a saját magam által magamra
kiszabott poklaimat, majd megtanítottak volna, hogy szabadítsam ki magam
belőlük. Akkor mi is történt valójában?
Grob szerint az ayahuaska egy
nagyon mély módosult tudatállapotot hoz létre, amely átmeneti "egó
széteséshez" vezethet, ahogy ő hívja, és ez lehetőséget ad az
embereknek, hogy felülkerekedjenek a védelmi mechanizmusaikon és
alámerüljenek a tudatalattijuk mélységeibe - ez egy nagyon különleges
lehetőség, amit nem lehet reprodukálni semmilyen más, szerhasználat
nélküli terápiás módszerekkel.
"Képekkel, üzenetekkel, sőt
közlésekkel térsz vissza" magyarázza Grob. "Tanulsz saját magadról,
újraértelmezel múltbeli tapasztalatokat. Egy ilyen mély
pszicho-spirituális epifánia után már nem ugyanaz az ember vagy, aki
előtte voltál."
De a kíváncsiak jobb, ha
vigyáznak: a tudatalattiban sok olyan dolog van, amivel nem igazán
szeretne az ember szembesülni. Rengeteg önromboló hitrendszer, elfojott
traumatikus esemény, letagadott érzelem. Nem csoda hát, hogy az
ayahuaska vízió úgy is megnyilvánulhat, mint valamiféle pokol, amibe az
embert belekényszerítik, hogy - szó szerint - szembenézzen a saját
démonaival.
"Az ayahuaska nem mindenkinek
való" figyelmeztet Grob. "Valószínűleg a mai világban élő legtöbb
embernek nem ajánlott. Hajlandónak kell lenned átmenni egy nagyon
erőteljes, hosszú belső tapasztaláson, amely akár nagyon félelmetes is
lehet. Tehát hajlandónak kell lenned mindezt elviselni."
IV.
Este 9 óra van -
eljött az első szertartás ideje. Mind összegyűlünk a központi kunyhóban.
Kívül már az éj leszállt a dzsungelre, és éles rovarhangok vágnak át a
levegőn. Mielőtt visszatérünk a civilizációba, öt szertartáson fogunk
résztvenni. Mindegyik este 9-kor kezdődik. Ebéd óta már böjtölünk. Az
egyik tanítvány körben polifoamokat tesz le a földre, ezeken fogunk
feküdni. Hamilton és Don Julio előttünk ülnek, székeken, és meggyújtják a
mapachóikat; a tanítványok mellettük ülnek.
Mielőtt megkezdjük a szertartást,
Hamilton elővesz egy liternyi ayahuaskát, amit napközben készített el.
Ezt odaadja Don Julio-nak, aki megáldja a főzetet a mapachojával -
dohányfüstöt fúj az üvegbe, és maga köré. Többször lónyerítés-szerűen
megköszörüli a torkát, majd átadja az üveget Hamiltonnak, aki elvégzi
ugyanezeket a műveleteket. Hamilton spanyolul tiszteletét fejezi ki az
ayahuaska szellemeinek, és azért fohászkodik, hogy segítsenek nekünk.
Mindenki kap egy műanyag lavórt -
amit rosszat sejtetően "hányóvödörként szoktak emlegetni" - és egy
tekercs WC-papírt arra, hogy hányás után megtörölhessük a szánkat; ez
várható fejlemény a legtöbb szertartás során; kivéve, a sámánok szerint,
ha valaki hozzá van szokva, hogy elfojtsa az érzéseit. Sokan hibásan
úgy gondolják, hogy az érzelmek elfojtása az erő és a kontroll jele; de
tulajdonképpen, Hamilton szerint, épp az ellenkezője. A fájdalmas
érzelmek elkerülése és az előlük való menekülés a gyengeség; amíg az
elfojtásnak nincs vége, senki nem gyógyulhat meg fizikai és
pszichológiai betegségéből.
Talán a legrosszabb dolog az
ayahuaskában az íze. Az egész egy sűrű, barna, darabos trutyi, amitől az
embernek rögtön öklendeznie kell. A leginkább talán a Baileys Irish
Cream likőr és némi aszalt szilvalé keverékére hasonlít. A sámánok azt
mondják, hogy a szellemek mondják meg nekik, kinek mennyit kell innia a
főzetből. Minél több gyógyulásra van szükséged, annál többet kapsz. Hát
akkor úgy tűnik, nekem jócskán van szükségen gyógyulásra, mert egy
majdnem teli csészével kapok belőle, szemben a Lisa-nak és Christy-nek
kitöltött bébi-adagokkal. A jó hír az, próbálom nyugtatni magam, hogy
tudomásom szerint még senki nem halt meg az ayahuaskától.
Egy túlélő-show versenyzőjét
megszégyenítő lendülettel állok neki az italnak - két nagy, gyors
korttyal túl vagyok rajta. Amikor a körben mindneki ivott már, köztük
Hamilton is, eloltják a kerozin lámpát, és a sötétség betölti a kunyhót.
Hamilton és Don Julio elkezdik rázni a chakapa-ikat, vagyis a leveles
csörgőiket, és énekelni a növények szellemeinek szóló rituális énekeket.
Körülbelül 20 percig nem történik semmi. Becsukom a szemem és várok.
Lassan elkezdek látni valami halványzöld derengést; színes, ősi,
amőbákra vagy baktériumokra hasonlító alakzatok lebegnek el mellettem.
Kissé megijedve kinyitom a szemem. Elég hátborzongató: látom a kunyhó
tetőgerendáit, a nádtetőt, a csillagok ragyogását a szúnyoghálós
ablakokon túlról - de ugyanakkor az előbb említett amőba-szerű valamik
is átlebegnek a képen, mintha csak bemontírozták volna őket.
"Éppen a harmadik szemeddel látsz"
mondja az egyik sámán-tanonc. A harmadik szem, amit a keleti
spirituális tradíciókban a hatodik csakraként is ismernek, hivatott a
más dimenziókhoz való kapcsolódásra. És mi van akkor, ha egyszerre két
világot látok? Ez túl hihetetlennek tűnik, így becsukom a szemem, hogy
csökkentsem a zűrzavart. Fantasztikus, folyamatosan változó, egymásba
átfolyó geometrikus formákból és szerkezetekből álló jelenetek csúsznak
el mellettem. Ezeknek a látványoknak az esszenciája a színek -
kápráztató és szédítő bemutatót látok, melyben az összes elképzelhető
színárnyalat keveredik és válik el egymástól kaleodoszkopikus
ragyogásban. De aztán hirtelen a színek varázsütésre teljesen eltűnnek,
mintha egy függöny hullott volna alá. Feketeség. Mindenhol.
Fekete lények hajóznak el
mellettem. Egymásba gabalyodott hosszú, sziszegő kígyók. Tüzet okádó
sárkányok. Sikoltó ember-szerű alakok. Ahhoz képest hogy csak néhány
hallucináció, rémisztően valóságosnak tűnnek. Egy átlagos
ayahuasca-szertartás nagyjából 4-5 óráig tart. De az ayahuasca-térben -
ahol az idő, a lineáris gondolkodás, és a háromdimenziós valóság
szabályai többé nem érvényesek - 4-5 óra puszta sötétség és velőig
hatoló félelem egy egész élethossznak tűnik. A szívverésem felgyorsul;
nehezen kapok levegőt. De már átmentem ezen egyszer. Emlékeztetem magam,
hogy amit most tapasztalok az nem más, mint az hogy a félelmem
szimbolikus formát ölt az ayahuascán keresztül. Ezzel a félelemmel éltem
egész életemben - és most el kell engednem.
Hamilton így magyarázza:
mindenkinek van egy energetikai teste, amit egy kiolthatatlan életerő
tart fenn és működtet. Ezt a Keleti tradíciókban csiként vagy pránaként
ismert erőt különböző dolgokkal, például akupunktúrával vagy jógával
lehet manipulálni, hogy töretlenül áramoljon, megakadályozva a negatív
energiák felgyülemlését, amik különböző testi és mentális betegségeket
vagy akár halált is okozhatnak. Ámde az amazóniai sámánok számára ezek a
negatív energiák konkrét szellemi entitások, akik az emberek testéhez
kapcsolódva komisz dolgokat művelnek. Hamilton szerint mindenkiben van
egy szerető "felsőbb én", de mindig, amikor kellemetlen gondolatok
lépnek be az ember elméjébe - düh, félelem, szomorúság -, ez azért van,
mert egy sötét szellemlény kapcsolódott az ember testéhez, és
átmenetileg irányítja az illető elméjét. Olyan is előfordul, hozzáteszi,
hogy az "asztrális valóságok" legalsóbb poklából származó, különösen
rosszakaratú szellemek tartósan átveszik az irányítást valaki fölött -
ezt nevezik teljes démoni megszállásnak -, így egy olyan pszichopata
elmét létrehozva, aminek egyetlen célja, hogy másokban kárt tegyen.
Próbálom irányítani a lélegzetem.
De olyan sűrű a sötétség. Denevér-felhők és démonszerű arcok. Fekete
villámlás. Fekete falak nőnek ki előttem a semmiből, bármerre is
fordulok. Közelebb és közelebb, a sötétség körbevesz, csapdába ejt. Alig
kapok levegőt.
"Hamilton!" szakad ki belőlem. "Segíts!"
"Mindjárt jövök Kira," mondja nyugodtan. "Tarts ki. Ne add meg magad a félelemnek."
Szóval csak ennyi a trükk: ne add
meg magad neki. Könnyű azt mondani! Meg kell mondjam neki, hogy erősebb
vagyok nála. Meg kell mondjam neki, hogy nincs hatással rám. De pedig
van. Teljes rettegésben vagyok. Nekem feszül a sötétség; meg akar
semmisíteni.
Hamilton most fölöttem áll, rázza a
chakapáját, miközben énekli a szellem-dalokat. Megmagyarázhatatlan
módon, amint ezt csinálja, a sötétség meghátrál. De aztán még több jön,
látszólag végnélküli folyamként. Sötét, dühödt arcokat látok. Az egész
testem görcsbe rándul; olyan érzés, mintha kis golyók szakadnának
keresztül a húsomon a bőrömet feltépve. A fájdalom iszonyatos. Csak
vonaglok a matracomon és sikoltozom. Hamilton odahívja az egyik
segítőjét - egy Rosa nevű helyi asszonyt - és megkéri, hogy fogjon le.
"Mondd meg a szellemlényeknek, hogy könnyedén távozzanak belőled" mondja Hamilton.
- De nem megy! - kiáltom. És ekkor
úgy látszik, tömegesen menekülnek a torkomon át. Hallom magam, amint
túlvilági sziszegő és rikoltó hangokat adok ki. Olyan magasak a
sikolyaim, hogy ilyet ember egész biztosan nem tudna kiadni. Mindeközben
ott vagyok én, mint valamiféle szemtanú, halálraváltan nézem és
hallgatom mindezt, teljes tehetetlenségben - nem tudom megállítani.
Semmi ilyesmiről nem olvastam, hogy történhet az ajahuaszka hatása
alatt. És ekkor megjelenik előttem egy líbiai hegy képe, egy állítólagos
szellemjárta hegyé, amit másfél éve másztam meg, a helyiek erőteljes
figyelmeztetése ellenére. Egy hang azt mondja, hogy bármi is az, ami
most távozik a testemből, ott akaszkodott rám.
Kísértetjárta hegyek. Démoni
stopposok. Ki hinné el mindezt? És mégis, a pokoli tánc folytatódik,
megállás nélkül. A sikoltozás, a jajgatás. A testem vadul rázkódik;
látom, amint egy óriás kígyó emelkedik ki a testemből, és Hamiltonra
feni a fogát. Ő megrázza felé a chakapáját, hagosan énekel, majd miután
számomra végtelennek tűnő ideig feszül egymásnak a két akarat, a lény
elhagyja a testemet. Gyorsan a hányó-vödörért nyúlok, és percekig csak
hányok. Ugyan a gyomrom már több mint nyolc órája üres, szilárd darabkák
áradata távozik belőlem.
A víziók kezdenek halványulni. A
testem abbahagyja a rázkódást. Hamilton ismét elfoglalja a helyét, és
Rosa is elengedi a szorítást. Szemrevételezem a hányó-vödröt egy
elemlámpával: tízcentes-nagyságú fekete darabok narancssárga habon. A
sámánok úgy hiszik, hogy amit egy ceremónia alatt kihányunk, nem más,
mint a testünkből tisztuló sötét energiák és toxinok. Minél több jön ki,
annál jobb.
- Szép munka volt, Kira - mondja Hamilton a szoba túloldaláról.
Az egész testem sajog. A fejem
lüktet. Hallom a többieket is a szobában, amint egymással suttognak. Én
alig vettem tudomást az ő élményeikről, hozzám képest annyira halknak
tűntek.
- Minden rendben Kirával? - kérdezi Christy Hamiltont.
- Csak egy kis ördögűzésben volt része - mondja Hamilton jóízűen. - De rendben van.
- Jesszusom; szóval ez az volt? - kérdezi Katherine.
- Csak felszedett néhány utast - mondja Hamilton. - Meg kellett tőlük szabadulnunk.
- Jesszusom! - mondja ismét Katherine. - Ez szerinted szokványos szertartás volt, Hamilton?
- Körülbelül százból egy szertartás ilyen intenzitású. Sikerült seggberúgnunk pár rendes démont ma éjjel.
A tanítványok is egyetértenek,
hogy még sosem tapasztaltak ilyen intenzitású szertartást. Én pedig
reménykedem, hogy ez nem igaz. Nem mondhatnám, hogy ünneplésre méltó
kitüntetés lenne.
- Amint megtanulod, hogyan vedd a
kezedbe az irányítást felettük energetikailag, - mondja nekem Hamilton -
gond nélkül elhagynak. Eljön ez is. Egyszerre csak egy dologra
fókuszáljunk.
V.
Nem hiszem, hogy bármilyen
másnaposság a közelébe ér egy démonűzés utáni másnaposságnak. Másnap
reggel van, és alig tudok járni - nem mintha nagyon akarnék. Nulla
energiám van. A hangom majdnem teljesen elment, és csak rekedten
suttogva tudok kommunikálni, már amikor egyáltalán kommunikálok. Ez
mondjuk nem jelent nagy problémát, mivel a túra többi résztvevője
annyira betojt az előző estiek miatt, hogy amikor meglátnak, alig bírnak
kipréselni magukból egy kötelező "Jó reggelt"-et. Soha nem éreztem még
magam ilyen sebezhetőnek vadidegenek előtt, a bámulásuk pedig zavarba
hoz és elszomorít. El akarom mondani nekik, hogy ami tegnap este
történt, afölött nem volt semmi irányításom. Hogy valahogy az nem is én
voltam.
De hogyan magyarázzam el nekik, ha
magam sem értem teljesen? Csak annyit tudok biztosan, hogy Hamilton
mint sámán, kritikus szerepet játszott azzal, hogy segített. Azt mondja,
ő is iszik velünk, a "klienseivel" a főzetből, így ő és a
szellem-segítőkből álló hadserege képesek leküzdeni akár a
legrettenetesebb démonokat is, és ki tudnak vezetni minket a
sötétségből.
A sámánok azt mondják, hogy egy
ajahuaszka-tisztítás során nem a hallucinációink tartalmával
foglalkoznak, hanem konkrétan odamennek az illetőhöz, akármelyik
valóság-síkon is legyen épp a szelleme. Azt mondja, nem vagyunk pusztán
az öt érzékünk valósága által behatárolt lények, hanem azt túllépve
beléphetünk egy multidimenziós univerzumba.
Az ő látásmódjuk nem áll távol a
kvantumfizikusokétól, mint például David Bohm, akik a világot úgy írják
le, mint egy holografikus univerzum amelyben a valóság különböző rétegei
léteznek egymással párhuzamosan.Az amazóniai sámánok számára végtelen
számú ilyen valóság-szelet vagy sík létezik, melyek mindegyike annyira
különböző mint London és Párizs, és mindet bizonyos fajta kinézetű,
képességű és szokású lények lakják. Hogy sámán mesterré válhasson
valaki, úgy tartják, meg kell tanulni ezek között a világok között
közvetíteni, hogy segítségül tudja hívni a különböző lakóikat, illetve
meg kell szoknia a különböző fényes és kevésbé fényes helyeken való
munkát. Mert, ahogy mondják, semmi kétség, hogy a mennyország és a pokol
létezik - mindkettőnek rengeteg megnyilvánulása van, és igazából
mindegyik pont annyira valóságos, mint Tokyo vagy Palm Beach. És igen,
ezeken a helyeken angyalok és démonok laknak. Hollywood-nak ennyiben
igaza van.
De persze a nyugati kultúrában
nevelkedett embernek az ehhez hasonló szellemutazások és többdimenziós
valóságok fejtegetése igencsak megdolgoztatja a képzelőerejét. „Nem
hiszek abban, hogy léteznek hozzánk hasonló lények, akik valamilyen más
valóságokban lakoznak” írta Benny Shanon, Ph.D., a jeruzsálemi Héber
Egyetem professzora. Ő több mint 130 ceremónián ivott már az
ajahuaszkából, ahol a saját, és mások víziós élményeit tanulmányozta;
valamint az ő nevéhez fűződik a témáról írt könyvek közül az egyik
legterjedelmesebb, az „Antipodes of the Mind”, amelyben arra
következtetésre jut, hogy a víziók pusztán a legmagasabb rendű
hallucinációk közé tartoznak: „Az [ajahuaszka] mámor alatt az ember
képzelőereje és kreatív erői nagyban megnőnek. Így elméik hajlamosak az
ital hatása alatt látott fantasztikus víziók létrehozására.”
Shanon, és más nyugati tudósok
álláspontja szerint a DMT-által létrehozott víziók pusztán a tudatalatti
tartalmának rendkívüli tükröződései. Grob, a UCLA (Kaliforniai Egyetem,
Los Angeles) pszichiátere és ajahuaszka kutatója ezzel részben
egyetért, ám hozzáteszi: a víziók olykor rejtélyesek, és nem igazán
tükröznek személyes élményeket . . . Az embereknek rendszeresen vannak
különösen mély spirituális élményeik ezzel a szerrel.”
És éppen a spirituális élmény
feltételezése jelöli azt a kereszteződést, ahol a nyugati tudomány és az
analitikus gondolkodás elhagyják az ajahuaszka témakörét, és ahol az
őslakos kultúra és miszticizmus bejön a képbe. A legtöbb
ajahuaszka-kutató egyet ért abban, hogy furcsa módon úgy tűnik, hogy a
szer három külünbüző szinten hat az emberekre – fizikai, pszichológiai
és spirituális –, ami megnehezíti, hogy a hatásait egyértelműen
bekategorizálják, hát még hogy megmagyarázzák bizonyos terápiás
előnyeit. A pszichológus és ajahuaszka-kutató Says Ralph Metzner, aki
egyben a „Sacred Vine of Spirits” (A lélek szent indája) szerkesztője
is, így vélekedik: „Az ajahuaszkával való gyógyítás a betegség és az
orvoslás egy teljesen másfajta értelmezését feltételezi, mint amihez mi
itt a nyugat világban hozzászoktunk. De még a nyugati orvoslás és
pszichoterápia szempontjából is világos, hogy nem mindennapi fizikai és
pszichológiai gyógyulások jöhetnek létre ezzel a gyógyító szerrel. ”]
Egy nap szünetet tartunk, hogy
kicsit összeszedjük magunkat. Mire eljön a következő ceremónia ideje,
lelkes vagyok, készen a következő körre. Mind elfoglaljuk a helyünket a
fő kunyhóban; Lisa a tőlem legtávolabb lévő helyre ül. Rezignáltan
konstatálom, hogy megint csak egy hatalmas adag ajahuaszkát kaptam. Mind
iszunk. Nem sokára egy árulkodó zöld fátyol borít be mindent, és
indulnak a víziók. Sötét víziók. Denevérek, kígyók, démon-alakok. A
testem mégsem rázkódik fájdalmában és iszonyú félelmében, mint korábban.
Megtanultam, hogy működik a félelem: csak akkor tud rám hatni, és
szörnyű félelmet gerjeszteni, ha elhiszem azokat a gondolatokat, amiket a
fejembe plántál.
A sámánok hite szerint a negatív
gondolatok a fülünkbe suttogó sötét szellemlények, akik megpróbálnak a
félelem által reakciót kicsikarni belőlünk; eztán ezek a lények a
reakcióinkból táplálkoznak, és egyre erősebbé és ijesztőbbé válnak, amíg
végül teljesen átveszik felettünk az uralmat. Hamilton szerint így
jönnek létre a függőségek, és egyéb különböző pszichológiai
rendellenességek az embereknél.
„Mindenki hallja a szellemlények
hangjait”, mondja. „Csak mindenki meggyőzte magát, hogy a saját
gondolatait hallja.” Emiatt, ő úgy tartja, muszáj azt gyakorolnunk, hogy
megválasszuk, mely gondolatokra figyelünk oda.
Most egy olyan valóságba utazom,
ahol különböző, előző életbeli inkarnációimmal találkozom. Egy nagy
kerékhez vagyunk kapcsolódva; mindig, amikor a fejem tetején át
félelem-energia távozik fekete füstgomolyagok formájában, az ő fejükön
át is távozik. Úgy tűnik, hogy az életeink összekapcsolódnak, és
egymástól függenek. A lineáris időn kívül, az összes életünk, a sok
inkarnációnk mind egyszerre zajlik. Az „előző élet” igazából egy
helytelen elnevezés; a „másik élet” kifejezés talán pontosabban írja le a
valóságot.
Némelyik figura történelmi idejét
nagyjából meg tudom saccolni a ruháik alapján. Másokat nem tudok sehova
se tenni. Van egy kopaszodó, túlsúlyos, szerzetes-szerű fazon. Egy
nagy, izmos harcos csúcsos sisakban (azt mondja, miatta érdekelnek
jelenleg a harcművészetek). Van egy fekete nő, aki rabszolga
Észak-Karolinában. Érdekes módon csak nagyjából 15 ember van; egy
szellemlény azt mondja, hogy a legtöbb embernek átlagosan kevesebb, mint
30 földi reinkarnációja van, hogy a lelkek gyakran egész
évszázadokat hagynak ki, amikor is csak szellemi síkokon
reinkarnálódnak. És mi van azzal a két nővel, akiknek a ruházatát nem
lehet történelmileg beazonosítani? „Mi vagyunk a Te eljövendő
inkarnációid”, magyarázza az egyikük szeretettel.
Ugyan
már három ceremónia van mögöttem, mégis úgy érzem, még hátravan egy
nagy tisztulás. Van bennem valami makacs, ami nem hagyja, hogy
elengedjem. Sétálok a dzsungelben és belegázolok egy keskeny folyóba,
majd megmártózom a vízben. Piranha-méretű kis halak, mojariták
rajai kezdik ártalmatlanul csipkedni a bőrömet, ami némileg nyugtalanít.
Ma még mindig féltem attól, hogy a tükörben magamra nézzek; féltem
önmagam megítélésétől, a túlságosan is ismerős szégyenérzettől.
Becsekkolok a
kunyhóba a következő ceremóniára. A többiek függőágyakban ülnek vagy
fekszenek, és csendben, félelemmel telve várakoznak. Az ő élményeik, ha
ugyan nem is voltak közel sem olyan intenzívek, mint az enyémek,
szerintük eléggé rosszak voltak. Winston a víziói során fellépő
sötétséget nagyon fárasztónak és könyörtelennek találta. Christy egészen
a sírásig jutott az előző ceremónia során, amit pedig állítása szerint
nem szokott csinálni. Lisa pedig túlságosan is sötétnek találta a
ceremónia alatti élményeit, aminek az előidézéséért engem okol.
„Csak a saját félelmétől fél” mondta nem rég Hamilton. „Semmi köze hozzád.”
Elkezdjük a ceremóniát, megisszuk
az ajahuaszkát. Reménykedem benne, hogy ez alkalommal valami mennybéli
valóságban találom majd magam, de megint jön, szokásos módon, a
sötétség. Csalódottan ismét a más ismerős tűz-katlanban találom magam,
amint lefelé tartok az egyik pokoli szférába. Nem tudom, merre tartok,
azt sem, hogy miért, amikor hirtelen megpillantom a katlan alját, és
ijedten hőkölök hátra: ott vagyok Én, ám kislányként. Össze vagyok
kuporodva, csapdába esve, bezárva egy tűzből álló gömbbe, az ördög és
csatlósai három trónja előtt. Amint odaérek hozzá, elkezd jajgatni: „Ne
hagyj itt! Ne hagyj itt!” Látom, hogy majd megszakad a szíve.
Azt hiszem, ez biztosan egy olyan
részem, amelyet elhagytam. Nagyon régen. A sámánok úgy hiszik, hogy
amikor valamilyen traumatikus esemény történik velünk, akkor elveszítünk
egy darabkát a lelkünkből, mert az elmenekül a testünkből, hogy túlélje
az élményt. És hacsak az ember át nem megy egy sámánikus
lélekrész-visszaszerzésen, ezek a részeink örökké elvesznek. Azt
mondják, mindegyikben van egy fontos alkotóelem belőlünk, abból, akik
valójában vagyunk – van, aki elveszíti a humorérzékét, a másokba vetett
hitét, vagy az ártatlanságát. A pszichoterapeuta és sámángyógyító Sandra
Ingerman szerint, aki a „Soul retrieval” (Lélekrész-visszaszerzés) című
könyv szerzője, az olyan problémák, mint a függőségek,
személyiségzavarok, és emlékezet-kiesések mind figyelmeztető jelek
arról, hogy valaki elvesztette önmaga egy kulcsfontosságú részét.
„Senki nem segít!” jajveszékel a
kislány a víziómban. És most én vagyok ő – én jajgatok. Úgy sírok, ahogy
még sosem sírtam azelőtt. Tudom, hogy ez annak az elementáris
félelemnek a kifejeződése, kisgyermekkoromból, amikor elhagyva éreztem
magam, teljesen tehetetlenül az univerzummal szemben. Soha életemben nem
éreztem ilyen mélységes félelmet. Hogy történt ez velem? kérdezi
haragosan a felnőtt énem. És miért?
„Gyerekkorodban annyira súlyos volt a sötétség” mondja egy szellemhang „hogy a lelked darabokra szakadt a súlya alatt”.
Tudatában vagyok, hogy mennyire
sokat veszítettem el magamból. Ki leszek, ha minden részem hazajön? Egy
kezet érzek a hátamon: Hamiltoné. „Segíteni jöttem” mondja. A kislányt
rabul ejtő lángok hirtelen eltűnnek. Mindent jéghideg fehér zúzmara
borít. Megborzongok az erős hidegben.
„Julio és én megfagyasztottuk az ördögöt” jelenti be Hamilton. „Most kihúzhatod a kislányt.”
Szóval ezért lett minden olyan
hideg, gondolom. De várjunk csak egy percet – mit keres Hamilton és Don
Julio az én víziómban? Hogyan láthatja Hamilton azt, amit én látok?
„Csak húzd ki” mondja Hamilton.
„Lenyúlok, és megfogom a kislány
kezét. Amint megérzi az érintésemet, abbahagyja a sírást, én pedig
felhúzom, ki a tűzkatlanból. A sötétség szertefoszlik. Ragyogó fénnyel
teli valóságokba érkezünk – most először engedtek a vízióim ilyen
helyekre. Ezek a mennyei síkok.”
„A kislány énednek be kell lépnie a testedbe” mondja Hamilton. „Hívd magadhoz.”
Így teszek. Látom, amint szétválik
több kislánnyá, mind különböző korú önmagam egy-egy mása. Egyenként
mind belém lépnek, a testem pedig hátrahőköl mindegyik visszaszerzett
„lélekrésznél”, ahogy Hamilton hívja őket.
Amint végeztek, látok velük egy
víziót. Új világuk ragyogó fényétől kábultan a lányok zöld fűben
sétálnak, tiszta fehér felhők alatt. Pillangó-rajok szállnak rájuk;
beborítják őket. Egy elmondhatatlanul tökéletes helyen vagyunk, ahol azt
érzem, hogy soha semmi nem árthat nekem.
Már csak
egy ceremónia van hátra, de még nem tapasztaltam meg Istent. A sámánok
azt mondják, mindig találkoznak vele; Hamilton azt javasolja, látogassam
meg. Fura: ugyan nem tudom bizonyosan eldönteni, hogy létezik-e, de
mérges vagyok rá. Ha Isten ott van valahol, lesz hozzá egy-két szavam.
A ceremónia a szokásos kimerítő és
már unalmas feketeséggel kezdődik. Próbálom újra és újra elküldeni, de
számtalan alakjában mindig visszatér: denevérek, démonok, sárkányok.
„Isten!” - kiáltok a víziómban. „Hol vagy?”
De nincs más, csak sötétség. A
látszólag soha véget nem érő sötétség. Egyre inkább kétségbe esem. Miért
mondják mindig a vallásos emberek, hogy Isten segít, amikor szükséged
van rá? Hát, nincs sehol. Csak kígyók, meg azok a kis démon fickók.
Hirtelen, egyszer csak rájövök,
hogy az a félelmem, hogy Isten nem létezik, és hogy nem vagyok képes
rátalálni, lehet, hogy pusztán sötét szellemlények által létrehozott
gondolatok. Elengedem ezeket a félelmeket, és azon nyomban feljebb
emelkedem, fehér valóságokba. Egy szürke felhőgomolyagon keresztül
egyszer csak egy fehér szakállas férfi alakját pillantom meg – csak nem
Isten? Úgy néz ki, mint egy jókora Mikulás. És míg tisztában vagyok
vele, hogy a kinézete pusztán az elmém egy sztereotipikus kitalációja,
valami olyasminek a vizuális lecsapódása, ami teljes mértékben az emberi
felfogóképesség határain túl van, azért kissé bizarrnak találom, hogy a
problémáimról beszélgessek vele.
„Miért utáltál engem ennyire?” – kérdezem számonkérően.
„Sohasem utáltalak” mondja. „Te
utáltad saját magadat. Mindig is saját gyermekemként szerettelek. Tudd,
hogy a szenvedés a legnagyobb tanítómester a Földön. Az vezet ki az
elkülönültségben való hitünkből.”
Nem értem, mit ért azalatt, hogy „elkülönültség”.
Ismét sötétség ereszkedik rám. Már
nem látom Istent a víziómban. Maró fájdalom támad a mellkasomban – a
legelviselhetetlenebb fájdalom, amit valaha éreztem. Kipréselek magamból
egy vinnyogást Hamilton felé, és ő odajön, szellem-dalokat énekelve.
Több hadseregnyi démon röppen ki a testemből. Tehetetlen vagyok; a
testem magatehetetlenül kicsavarodik.
Azt mutatják
meg nekem, hogy az, ami éppen kitisztul belőlem, nem más, mint az a
mélyen gyökerező hiedelem, hogy nem érdemlem meg, hogy éljek, hogy nem
vagyok szerethető, és hogy a puszta létezésre való jogosultságomat is
mindig bizonygatnom kell. Lassan képes vagyok átvenni az irányítást a
sötétség felett, és megparancsolom neki, hogy hagyja el a testem. Olyan
szintű nyomást érzek a mellkasomban, ami összeroppanthatná a bordáimat.
Megragadom a vödrömet és egy tűzfolyamnak érződő dolgot hányok ki.
Hamilton letérdel és dohányfüstöt fúj a fejemre. Erőszakosan ráz a
köhögés, és csak nézem, ahogy démonok törnek elő belőlem, majd fehér
fényben szertefoszlanak.
És itt van előttem egy hatalmas
Isten-figura. A karjaiba vesz, és úgy ringat, mint egy kisgyereket.
Kétség nélküli bizonyosságban tudom, hogy szeretve vagyok, és mindig is
szeretve voltam. Hogy fontos vagyok – és mindig is az voltam. Hogy
biztonságban vagyok, és bármi történjen is, mindig biztonságban leszek.
Soha többé nem fogom megengedni, hogy elkülönüljek tőle.
Ahogy a víziók elhalványulnak és a
szertartás véget ér, ismét a sötét kunyhóban találom magam. De belül
még mindig azt érzem, hogy Isten hatalmas ölében ülök. Don Julio bólint,
és csendben szívja a mapacso-pipáját.
Ami engem illet, készen állok, hogy hazatérjek."
(Kira Salak - Peru: Hell and Back)