2024. december 19., csütörtök

Andrea del Verrocchio: Krisztus megkeresztelése


Andrea del Verrocchio: Krisztus megkeresztelése

Andrea del Verrocchio eredeti neve Andrea di Michele di Francesco de’ Cioni, 1435-ben született Firenze városában. Apja téglaégetőként kereste a kenyerét. A kor művésztanoncaihoz hasonlóan Andrea is egy ötvösműhelyben sajátította el a rajztudása alapjait és a fémöntés technikáját. A szobrászat világába maga Donatello vezette be, akinek segédkezett munkái elkészítésében. A művészet elméleti alapjaival Giuliano di Verrocchio firenzei ötvösmester ruházta fel, akinek a nevét végül fel is vette, hálából a tanításáért. 

Andrea del Verrocchio: Krisztus megkeresztelése (részlet)

A Krisztus megkeresztelése című, fa alapra készített olajfestmény Firenzében látta meg a napvilágot 1475 körül. Jelenleg az Uffizi Galéria tulajdonát képezi.

Vasari óta ismert, hogy Leonardónak köze volt a festményhez. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy mennyi: a bal oldali térdeplő angyal, a tájképi háttér, esetleg Jézus alakja. „A bal oldali, érdesebb angyal arcát, mely eddig hiányzott, Leonardo da Vinci festhette.”

„A Krisztus ruháit tartó bal oldali angyal a mester tanítványának, Leonardo da Vincinek az alkotása.”

 „Bizonyára Verrocchio, miután megkapta a megbízást, megfestette a két főalakot, Jézust és Keresztelő Szent Jánost, majd tanítványai fejezték be a képet. Nemcsak Leonardo, hanem más festők munkája is felfedezhető a festményen. Lehetséges, hogy a jobb oldali angyalt Botticelli festette.
A kép 1475-ben, vagy nem sokkal később készült el, amikor Leonardo már független festőként dolgozott, és lehetséges, hogy felkérték a festmény befejezésére. 
Azzal, hogy az angyal elfordítja a fejét, hogy feltekinthessen Jézusra, a kép szemlélőjének a figyelmét is középre irányítja. 

Leonardo keze vonása fedezhető fel az angyal feje mögött látható tájképen is. 

A röntgenvizsgálat kimutatta, hogy egyes részeken az alsó réteg temperáját olajfestékkel fedték le. Az olajjal festett részek a bal oldali angyal arca, a tájkép egyes részletei, valamint Jézus haja és teste. Ezt a csodálatosan megfestett hajat és az áttetsző festékréteget, amely a Jézus-alak anatómiáját gyengéden ellágyítja, Leonardo munkájának kell tekintenünk.”

„Verrocchio festői tevékenységét nem könnyű megítélni, mivel a műhelyéből kikerülő művek kisebb-nagyobb részben a tanítványok munkái. A mester korántsem ragaszkodott hozzá, hogy mindent maga csináljon, s egyáltalán nem érezte méltatlannak, hogy olyan tehetséges, erős egyéniségű fiatalokra bízza a munkát, mint Leonardo da Vinci, vagy Lorenzo di Credi. Ebből a szempontból példaértékűnek  tekinthetjük a Krisztus megkeresztelése című képet, amelyet az Uffiziben őriznek.

- forrás: TÓTH CSABA :Verrocchio mûhelye és Jézus megkeresztelése részlet -

- - - - - - - 

Verrocchio: Krisztus megkeresztelése - Ugorj a képbe! - videó
forrás: Rita Budai