"Minden emberben benne szunnyadnak olyan képességek, amelyeknek  kifejlesztésével ismereteket szerezhet a magasabb világokról - a lélek  és szellemvilágról."
(Rudolf Steiner)
(Rudolf Steiner)
 "Semmi sem ápolja jobban a lelki élet egészségét, mint az igazi gondolkodás."
 "Igazán emberek csak annyiban vagyunk, amennyiben szabadok vagyunk."
" A Nap fénye a Föld teremtményeit erősíti,
" Ne vess el semmit, amíg nem értetted meg, ne fogadj el semmit, amíg nem értetted meg."
"Megismerés erkölcsi nemesedés nélkül: csak a kifinomult kíváncsiság  kielégítése. Megismerésünkkel fel kell emelkednünk a szellemiséghez,  hogy a szellemiség ereje áthassa egész életünket."
 (Rudolf Steiner)
 "Nem én, hanem a Krisztus énbennem." Vagyis, ha a krisztusi erő áthatja a  lelket, és az felveszi magába, az ember az istenség magasságába  emelkedik."
"Minden ismeret, minden tudás, minden gondolat és érzés szellemi belégzés."
 "Tudnunk kell, hogy saját létünk az egész világmindenség ajándéka."
 "Aki önmagával szemben hozzászokik az igazsághoz, megnyitja a magasabb belátáshoz vezető kapukat."
"A valódi türelemmel párosult szelídség és hallgatás megnyitja a lelket a lélekvilág számára."
"Minden ember kötelessége, hogy megértse a lélek útját; megértse, hogy honnan és hová."
"Az ember a világot megismerve önmagára talál, és magát megismerve föltárul számára a világ."
 (Rudolf Steiner)
"Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy a saját ítélő erejét, a saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. A mi vélekedéseink és meggyőződéseink csak a mi számunkra érvényesek. Az ifjúság elé tárjuk őket, hogy azt mondjuk: így látjuk mi a világot. Nézzétek meg most már ti is, milyennek mutatja magát nektek. Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk. Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben. Azt vegyék észre a felnövekvők, hogy mi keresők vagyunk, és őket is a keresők útjára kell vezetnünk."
 "A szépet csodálni, 
Az igazat óvni, 
A nemeset tisztelni, 
A jót körülölelni, 
Ez vezeti az embert 
Az életben célokhoz."
"A gyermeket tiszteletben kell fogadni, szeretetben kell nevelni és szabadságban kell elbocsátani."
"A bátorság és az önbizalom két olyan fény, melyeknek nem szabad kialudniuk a szellemtudományhoz vezető úton."
(Rudolf Steiner)
Rudolf  Steiner Magyarországon született (1861-ben) a Mura(szent)király (Donji  Kraljevec) nevű faluban, Horvátország határa közelében, nem messze  Ausztriától. Három ország, három kultúra, három nyelvterület határán,  ahol még születésekor is érezhető volt Michael arkangyal egykori  kultusza. – A földi élettől Németország és Franciaország közelében, a  svájci Dornachban vett búcsút (1925-ben). − Gyermekként szinte naponta  sétált át az osztrák és a magyar határon, majd felnőttként egész  életében sokat utazott, egyik európai országból a másikba. A határok  átlépése hozzátartozott az életéhez. De nem csak az ország- és a  nyelvhatároké. Tanulmányai során legalább annyit foglalkozott a  természettudományokkal, mint a filozófiával, az embertudományokkal vagy a  művészetekkel. Ezek mindegyikének fogalomvilágában otthonosan mozgott.  Önéletrajzából tudjuk, hogy a művelt elit társaságaiba éppen úgy  bejáratos volt, mint a munkásság gyűléseire, akadémiáiba. – Saját  családjában megtapasztalhatta, hogy siketnéma és gyenge értelmű  fiútestvére mennyire más világban él, mint azok az egyetemi  professzorok, akik nagyon felkészült vitapartnerként tudták őt magát  elfogadni. – Különös adottságai folytán természetes volt számára  oda-vissza járni a fizikai világ és a szellemi világ határán. Ennek  köszönhetően teremtette meg a szellemtudományt. − Élete talán legnagyobb  művészi alkotása, az első Goetheanum épülete, kisebb és nagyobb  kupolájának egymásba épülése a leglátványosabban fejezte ki az itt és az  ott szinte egyidejű jelenlétét.
Egyik  legkorábbi pedagógiai előadásában beszélt arról, hogy a szellemtudomány  szerint sok világ veszi körül az embert, és ezeket csak akkor képes  észlelni, ha kifejleszti az ehhez szükséges érzékelő szerveket. És még  azt is hozzáfűzte, hogy ezek a „magasabb” érzékszervek, amelyekkel az  ember be tud hatolni a magasabb világokba, minden emberben kifejletlenül  ott vannak. Ha ezeket kifejleszti, megtapasztalhatja, hogy a hétköznapi  érzékelés határa után nem a semmi következik, hanem újabb világok  tárulnak fel.1  Vagyis az ember ezeknek az érzékelő képességeknek a birtokában  egyszerre lesz a hétköznapi módon érzékelhető és az azon túli világok  polgára. – Napjainkban még csak a kezdetén tartunk annak a változásnak,  amelynek nyomán ezek az új képességek szélesebb körben is kialakulnak.  Ebből következően elég sokan élik meg az úgy nevezett küszöbélményt, a  határátlépésnek azt a kritikus mozzanatát, amikor az ember valaminek a  határán érzi magát: már nem elégíti ki a határ innenső oldalán  megtapasztalt élet a maga realitásaival, hanem sejti, hogy lennie kell  valami másnak is ezen túl, de még tart a bizonytalan, határon túli  létezés megtapasztalásától. – Rudolf Steiner arra tanítja meg az embert,  hogy egyidejűleg ismerje el a határon inneni és a határon túli világ  értékeit, és ismerje fel az ember, hogy a maga alkotásait csak itt, a  földi létben tudja létrehozni, de ahhoz, hogy a legjobbat hozza létre,  ahhoz a másik világból magával hozott inspiráció a legnagyobb segítség.
A  Rudolf Steiner emberszemléletére épülő Waldorf-pedagógia talán legfőbb  kérdése napjainkban, hogy szülők, óvónők, tanítók és tanárok mennyire  ismerik fel azoknak az új képességeknek a kezdeményeit, amelyek a most  születő gyermekekben már megmutatkoznak. Mennyire tudnak vigyázni ezekre  a képesség-kezdeményekre, mennyire tudnak olyan segítő környezetet  teremteni a gyermekeknek, hogy ezek az új képességek, amelyekkel a világ  újabb területeire is behatolhatnak, természetes és egészséges módon  alakuljanak ki.





