2015. október 7., szerda

Hiperaktív gyerekből világhírű koreográfus



Sir Ken Robinson 2006-ban tartott egy szórakoztató, ám mélyen megható előadást Kaliforniában egy olyan új oktatási rendszerről, amely támogatja (nem aláássa) a kreativitást. Az előadás nagy port kavart, és rövid időn belül megosztotta az embereket – milliók beszéltek és beszélnek erről ma is.


 Gillian Lynne


„Egy új könyvet írok most a címe "Megvilágosodás." Egy interjúsorozatra épül arról, hogyan fedezték fel emberek a tehetségüket. Elképesztő, hogyan jutnak el ide. Konkrétan egy beszélgetés indított el, amit egy csodálatos nővel folytattam, akiről sokan talán sosem hallottak, Gillian Lynne-nek hívják, hallottak róla? Páran. Koreográfus és mindenki ismeri a munkáját. Ő csinálta a "Macskák"-at meg "Az operaház fantomjá"-t. Csodálatos nő. Az Angol Királyi Balett boardjában voltam, mint látják. Mindegy is, Gillian és én együtt ebédeltünk, és megkérdeztem, "Gillian, hogyan lettél táncos?" Mire azt mondta, érdekes volt, mert az iskolában teljesen reménytelen volt. És az iskola a harmincas években írt a szüleinek, hogy "Azt gondoljuk, Gillian-nek tanulási rendellenessége van." Nem tudott figyelni, izgett-mozgott. Most azt mondanák, hiperaktív. Ugye? De ez a harmincas években volt és a hiperaktivitást még nem találták fel. Még nem volt hozzáférhető állapot. Az emberek nem tudták, hogy ilyenjük is lehetne.




No mindegy, elment egy specialistához, egy ilyen tölgyborítású szobába. Ott volt az anyjával, bevezették, és leültették egy székre a sarokban, és húsz percig a kezén ült, amíg az orvos az anyjával Gillian iskolai problémáiról beszélt. És a végén - mert zavart másokat, mindig késett a leckéjével, meg ilyenek, nyolcévesforma gyerkőc - a végén az orvos leült Gillian mellé, és azt mondta, "Gillian, ezt mind meghallgattam most a mamádtól, most külön szeretnék vele beszélni." "Várj itt, visszajövünk, nem tart majd soká." és kimentek, otthagyták. De ahogy elhagyták a szobát, az orvos bekapcsolta a rádiót, ami az íróasztalon volt. Aztán kimentek, és az orvos így szólt az anyához: "Csak figyeljen." És abban a percben, ahogy kiléptek, Gillian már talpon volt, és a zenére mozgott. Egy pár percig nézték, majd az orvos az anyához fordult: "Mrs. Lynne, Gillian nem beteg, hanem táncos. Vigye el egy tánciskolába."




Mire én: "És mi történt?" "Elvitt. El nem tudom mondani, milyen gyönyörű volt. Bementünk egy szobába, és tele volt olyan emberekkel, mint én, akik nem tudnak nyugton ülni. Emberekkel, akik mozogva gondolkodnak." Mozogniuk kell a gondolkodáshoz. Baletteztek, dzsiggeltek, jazzre táncoltak, volt modern, volt kortárs. Végül felvételizett a Brit Királyi Balett Iskolába, szólótáncos lett, csodálatos karrierje a Királyi Balettnél. Később lediplomázott a Királyi Balett Iskolában és saját céget alapított, a Gillian Lynne Dance Company-t, találkozott Andrew Lloyd Weber-rel. Gillian produkciói minden idők legsikeresebb zenés előadásai közé tartoznak, millióknak okozott örömöt, és most multimilliomos. Valaki más gyógyszereket írt volna fel neki, és azt mondta volna neki, hogy nyugodjon le.
(forrás: ted.com)

Ken Robinson - az iskola megöli a kreativitást - videó