2020. június 23., kedd

José Rodriguez dos Santos: Az isteni formula - Einstein utolsó üzenete



Az isteni formula megdöbbentő utazásra invitálja az olvasót; az úti cél az idők kezdete, az univerzum lényege, az élet értelme. 
 A könyvben leírt összes tudományos adat megfelel a valóságnak. A könyvben kifejtett tudományos elméleteket fizikusok és matematikusok támasztják alá. 


"- Soha nem értettem, miért nem látják az emberek azt, ami számomra egyértelmű, és miért vannak annyira elfoglalva a jelentéktelen dolgokkal. Veszekednek, vitatkoznak, azzal foglalkoznak, ami nem fontos, a mellékesre pazarolják az idejüket. Egy kicsit emiatt is menekültem a matematikába, tudod? 
Úgy gondoltam, csak az a fontos, hogy megértsük a minket körülvevő világ lényegét. - És ezt kerested a matematikában?

- Igen. A dolgok lényegét kerestem. És csak most jöttem rá, kicsit zavarban is vagyok ettől, hogy voltaképpen mindvégig Istent kerestem.

- Elmosolyodott.

- A matematikán keresztül Istent kerestem.

- És megtaláltad?

Az öreg szemei a távolba meredtek.


- Nem tudom - mondta végül. - Nem tudom. - Sóhajtott. - Valami nagyon különöset találtam. Nem tudom, hogy Isten-e, de valami... valami rendkívüli.

- Mit találtál? - Megtaláltam az intelligenciát a világegyetem teremtésében. Ez tagadhatatlan. Az univerzumot intelligensen teremtették. Időnként fölfedezünk valami furcsa dolgot a matematikában, valami viccet, ami első pillantásra teljesen jelentéktelennek tűnik. Később kiderül, hogy ez a számbeli furcsaság voltaképpen alapvető szerepet tölt be valami természeti dolog felépítésében.

- Értem.

- A természetben az a legkülönösebb, hogy minden mindennel összefügg. Érted? Még a teljesen különböző dolgok is... még ezek is összefüggnek egymással. Amikor gondolkodunk, néhány elektron elmozdul az agyunkban. És ez az apró változás hatással van, ha csak egy kicsit is, az egész univerzum történetére.

- Ábrándos kifejezés jelent meg az arcán.

- Azt kérdem magamtól, nem vagyunk-e magunk is Istenek.

- Hogyan? Ezt nem értem.

- Figyelj, Tomás. Isten minden. Ha ránézel bármire, ami a természet része, Isten egyik arcát látod. És mivel mi a természet részei vagyunk, Isten részei is vagyunk egyben. Érted?

 - Értem.

 - Mintha Isten lenne a testünk, és mi lennénk ennek a testnek az idegsejtjei.

- Szaggatottan beszélt, mintha minden szava az utolsó lenne. Az idős matematikus erőt merített onnan, ahol már nem látszott, hogy van.

- Képzeld el az idegsejtjeinket. Az egyes idegsejteknek minden bizonnyal fogalmuk sincs róla, hogy a testünk gondolkodó és tudatos szeletének részét képezik, ugye? Mindegyik azt hiszi, hogy tőlem független, nem az én részem. A tudatom mégis ezeknek a különálló sejteknek az összessége, amelyek valójában egy egésznek a részei. A karom sejtjei nem gondolkoznak, olyanok, mint egy-egy kő a természetben: nincs tudatuk. De az agyam idegsejtjei gondolkoznak. Azok talán úgy tekintenek rám, mintha Isten lennék, és nem veszik észre, hogy belőlük állok. Ugyanígy mi, emberek is, lehet, hogy Isten idegsejtjei vagyunk, csak nem vesszük észre. Azt hisszük, hogy egyéniségek vagyunk, akik elkülönülnek a többiektől, holott az egész részei vagyunk.

- Elmosolyodott.

- Einstein úgy vélte, hogy Isten mindaz, amit látunk, és az is, amit nem látunk.

- Ezt honnan tudod? Honnan tudod, hogy mit gondolt Einstein?

- Ó, hát Augusto mesélte.

- Siza professzor?

- Igen, Augusto.

 - Elkomorodott az arca.
- Szegény, vajon mi lehet vele?

Tomás majdnem elárulta, mi lett apja barátjával, de még időben meggondolta magát. Inkább hagyta, hogy apja beszéljen, amiről csak akar.

- Jóban voltatok egymással, ugye?

- Ó, igen. Sokat beszélgettünk. Augusto hitt Isten létezésében. Én pedig a szkeptikus oldalt képviseltem, aki mindig ellentétes véleményen van.

- Mit mondott?

- Sokat idézte a mesterét. Einstein ezt mondta, Einstein azt mondta. Az az ember hős volt számára. "

(Forrás: Az isteni formula - Einstein utolsó üzenete - részlet)

Kapcsolódó írás:
David Ben Gurion beszélgetése Albert Einsteinnel:

José Rodrigues dos Santos interjú - ekulturaTV - videó