Hogyan befolyásolták az evolúcióelméletet a
DNS-el kapcsolatos felfedezések? Mario Seiglie, a Good News ripoerterének
interjúja Michael Behe-vel, a Darwin fekete doboza című könyv szerzőjével.
Good News: Mi készteti Önt arra, hogy mint a
biokémia professzora megkérdőjelezze Darwin evolúcióelméletét?
Michael Behe: Régebben én is hittem Darwin
elméletében, hiszen erre tanítottak a középiskolában és az egyetemen. Most azonban
biokémikus vagyok, és amikor az ember biokémiát tanul, akkor igen összetett
molekularendszereket tanulmányoz, melyek a sejt alapjait képzik, s melyekre
maga az élet is épül. Sokszor elcsodálkoztam azon, hogyan tudott volna egy
ilyen komplex rendszer lépésről lépésre kifejlődni a darwini folyamat alapján,
de egy vállrándítással megpróbáltam elintézni a kétségeimet.
GN: És mi történt azután?
MB: Az 1980-as évek vége felé professzorként
biokémiai tudományos munkatárs voltam, és olvastam az Evolution: A Theory in
Crisis (Evolúció: válságban egy elmélet) című könyvet, melynek szerzője a
genetikus Michael Denton. Ebben a műben Denton számos ellenvetést hoz fel
Darwin elméletével szemben, melyekről azt gondoltam, jó érvek, bár azelőtt még
sosem hallottam róluk. Mérges lettem, hiszen egy vezető egyetem professzora
voltam, és még sosem hallottam ezeket a kritikákat, nem is beszélve a
lehetséges válaszokról. Haragudtam, mert rávettek, hogy elfogadjam a darwini
elméletet, de nem azért, mert a bizonyítékok teljesen meggyőzőek, hanem csak
azért, mert elvártak, hogy ebben higgyek.
GN: Ekkor mit tett?
MB: Miután elolvastam Denton könyvét,
elhatároztam, hogy elmegyek a könyvtárba, és utánanézek, hogy értelmezte-e
valaki a bonyolult sejtrendszereket a darwini elvek alapján. Teljesen
elképedtem, amikor nem találtam semmilyen publikált anyagot, és szinte semmit,
ami erről a témáról szólt volna, vagy megpróbálta volna érthetően
megmagyarázni, hogyan eredményezhetne fokozatos fejlődés ilyen komplexitást.
Akkor merült fel bennem, hogy új elképzelésekre van szükség, és elkezdtem az
alternatívákon gondolkodni.
GN: Ön gyakran beszél “molekuláris
gépezetekről”. A molekuláris világban az élet minden struktúráját molekuláris
gépezetek építik fel?
MB: A sejtben számos dolog molekuláris
szerkezetekből áll. A szó legszorosabb értelmében ezek olyan gépek, melyeket
molekulák építenek fel. Ezek fogaskerekekkel, csavarokkal rendelkeznek.
Léteznek kis “molekuláris kamionok”, melyek “sztrádákon” haladnak, vannak kis
“forgalmi jelzőtáblák”, és így tovább.
A sejtben azonban nem minden gép(szerű). Néhány
dolog üzemanyagként szolgál a gépek számára, aztán vannak összetevők, melyek
téglát és cementet képeznek, és így egyben tartják az egész struktúrát. Ezeket
az elemeket nem nevezném gépeknek. Ezek alkotják a sejt építményét, azonban a
sejt legérdekesebb részei mégis az elegáns gépek.
GN: Melyek a kedvenc példái a molekuláris
szerkezeteket illetően?
MB: A kedvenc példáim azok, melyek a mindennapi
életben is megtalálható gépekre emlékeztetnek. Legkedvesebb példám talán az
ostoros baktérium, mely a szó szoros értelemben egy “csónakmotort” használ a
haladáshoz. Ez éppen úgy működik, mintha egy hajómotort helyeznénk egy
csónakra, hogy átkelhessünk a vízen. A benzin helyett azonban a sejt savat
használ, amely a sejt egyik feléből a másikba áramlik.
Vannak csavarok, melyek egybefogják a
darabokat, és egy kampós rész, mely tulajdonképpen egy univerzális csatlakozási
pont, mely lehetővé teszi a rúd meghajtását és a propeller forgatását. Létezik
egy horony, melyet staternek neveznek, és amely az egész struktúrát a sejt
falához kapcsolja, és lehetővé teszi, hogy ne mozduljon el, míg a propeller
forog.
Amikor bemutatom ezt a struktúrát, az emberek
azt kérdezik, hogy ezt a gépet véletlenül nem a NASA tervezte-e, vagy pedig azt
mondják, hogy biztosan egy mérnöki szaklapból származik. Amikor elmondom nekik,
hogy ez egy biológiai szerkezet, amely a sejtben található, gyorsan megértik,
hogy ezek a dolgok nem úgy néznek ki, mint amit a darwini fejlődés alapján
képzelnénk – inkább olyanok, mintha megtervezték volna őket.
GN: Vannak más, hasonlóan meglepő példák?
MB: Például az a hálózat, amely eljuttatja a
szállítmányokat a sejt egyik feléből a másikba. Az anyagot szállítani kell,
majd kicsiny molekuláris teherhordókra kell helyezni. Ezeknek tudniuk kell,
hogy melyik irányba menjenek, hol van a célállomásuk, mikor kell odaérkezniük,
és mit kell szállítaniuk, csakúgy, mint az UPS-nek, vagy a FedEx-nek. A szó
szoros értelmében vannak teher(autók), autópályák, közlekedési jelek és számos
egyéb dolog, melyek a sejt működéséhez szükségesek.
GN: Darwin elképzelése tudományosan helytelen
lenne?
MB: Ez attól függ, hogy mit ért “tudományosan
helytelen” alatt. A jó gondolatok és a reményteljes elképzelések alkotják a
“jó” tudományt, és ha kiderül, hogy azok végül is nem helyes következtetésre
vezettek, annak ellenére a “jó” tudományhoz tartozhatnak. Azt gondolom, Darwin
elképzelése jó gondolat volt. Helyesnek tűnt, amikor felvetette, de már
1859-ben is, amikor az elméletet javasolta, elismerte, hogy vannak vele
problémák.
Amikor publikálta a teóriáját, azt
feltételezték, hogy az élet alapjai egyszerűek. A sejteket primitív kis
kocsonyás, protoplazmaszerű dolgoknak tekintették. Darwin azt remélte, hogy ha
többet tudunk meg az élet ezen egyszerű alapjairól, akkor rájöhetünk, hogy az
egyszerűség hogyan alakul át bonyolultsággá, amelyet az olyan szervek esetén
tapasztalhatunk, mint a lábak, a szem és a fül.
Ez (az evolúció) egy jó ötlet volt, de
kiderült, hogy helytelen. Ahogy a tudomány fejlődött, és egyre többet tanultunk
meg az életről, egyértelműen láthatóvá vált, hogy nem igaz, hogy a komplexitás
csak a folyamat végén jött létre, az elején pedig csak egyszerűség volt – hanem
összetettség van a csúcson, és még nagyobb fokú összetettség az alapoknál.
Megértettük, hogy a sejt nem egy egyszerű
kocsonyacsepp, hanem a már említett molekuláris gépezetek léteznek benne.
Egyfajta kifinomult mechanizmussal rendelkeznek amelyet az ember nem képes
reprodukálni, és a legnagyobb részét én magam megmagyarázhatatlanul komplexnek
tartom. Ha egyetlen alkatrészt is eltávolít az apparátusból, akkor az nem marad
üzemképes, ugyanúgy, mintha kivenné az autóból a gyújtógyertyákat, amely így
működésképtelenné válna. A sejtben is ugyanígy leállnának a folyamatok.
Ezeket a dolgokat egyetlen újságcikk sem
magyarázza meg Darwin elmélete alapján, és jó okunk van rá, hogy azt gondoljuk,
Darwin teóriájával nem is tudjuk őket megmagyarázni.
Ha ilyen szempontból tekintünk Darwin
elméletére, sokkal több korlát mutatkozik az alkalmazásában. A darwini
evolúcióelmélet valóban meg tudja magyarázni, amikor egy organizmus csekély
mértékben megváltozik – a természetes kiválasztódás ezt képes megmagyarázni.
Például, hogy hogyan alakulhatott ki a jeges medve a barna medvéből. Vagy
megmagyarázhatja, hogy a rovarok hogyan válnak ellenállóvá a rovarirtószerekkel
szemben, és így tovább. Tehát megmagyarázhat kisebb változásokat, de az élettel
kapcsolatos nagy kérdések esetén problémák vannak vele.
GN: Mit ért az alatt, amikor azt mondja, hogy
valami egyszerűsíthetetlenül összetett, és hogyan egyeztethető ez össze a
darwini evolúcióelmélettel?
MB: Ez úgy hangzik, mintha különleges kifejezés
lenne, valójában azonban egy egyszerű gondolatot takar. Azt jelenti, hogy Önnek
van egy gépe, egy szervezete vagy egy rendszere, melynek a különböző
alkatrészei hatással vannak egymásra. Eredményként olyan összhatást hoznak
létre, melyre az egyes részek önállóan nem volnának képesek, és ha akár egyet
is elvesz az alkotórészekből, akkor a rendszer összeomlik, mert a helyes
működéshez az összes alkotórészre szükség van.
Példának itt van az egérfogó. Általában egy
falapra felhelyeznek egy rugót, egy ütőszerkezetet, egy támasztópöcköt és egy
ütőfejet. Ha csak egyetlen alkatrészét eltávolítjuk, akkor a szerkezet nem fog
működni, és Ön nem tudja megfogni az egeret.
Nagyon nehéz megérteni, hogyan lehetne egy
egérfogót lépésről lépésre haladó folyamat révén fejleszteni, ahol a rendszer minden
egyes lépésnél ellát valamilyen feladatot, és minden lépés a rendszer előnyére
válik. Merthogy a darwini evolúciónak ezen a módon kell működnie. Lennie kell
egy már egy üzemképes rendszernek, és a természetes kiválasztódás megpróbálja
ezt lassan egy jobb rendszerré fejleszteni.
Azonban ha egy egérfogót valaki egy falappal
akarja elkezdeni, az egyetlen egeret sem fog fogni. Így a természetes
kiválasztódásnak nem lenne oka arra, hogy megtartsa. Még ha hozzátennénk egy
újabb alkatrészt, még akkor is képtelen lenne ellátni a funkcióját a szerkezet.
A csökkenthetetlen komplexitással kapcsolatban az a legfontosabb, hogy számos
olyan rendszer működik a sejtben, melyek pontosan ezzel a sajátossággal
rendelkeznek. Ha egyetlen alkotóelemet elveszünk, a rendszer összeomlik,
képtelenné válik ellátni a feladatát.
Tehát ez a nagy probléma a darwini evolúcióval:
nem lehetséges az alkotóelemeket ilyen fokozatos úton egymáshoz illeszteni. Úgy
tűnik, értelemre van szükség, valamilyen külső intelligens hatóerőre, hogy az alkotóelemek
rendszerré álljanak össze.
GN: Melyek az “intelligens tervezés”
mozgalmának leglényegesebb gondolatai?
MB: Az alapgondolat az, hogy a természetes
rendszereket vizsgálva észrevehetünk egy intelligens tényezőt, ami szoros
kapcsolatban áll a rendszer megalkotásával. Jó példa erre az USA-ban található
Rushmore-hegy.
Ebbe a sziklába négy amerikai elnök arcképét
vésték bele. Ha egy másik országban élne, és soha nem hallott volna a
Rushmore-hegyről, és arra menne az autójával, akkor mikor hirtelen
megpillantaná az arcokat a sziklán, rögtön tudná, hogy ezeket nem az erózió, a
szél, vagy valami más, értelem nélküli természeti erő hozta létre. Tudná, hogy
mindez egy elme műve, egy kultúra hagyta ott a kéznyomát.
Ugyanez a gondolat a természet minden területén
alkalmazható. Tegyük fel, Ön csillagász, és a rádióhullámokat tanulmányozza,
melyek betöltik az univerzumot. A legtöbb ezek közül statikus, de ha egy célra
irányítaná az antennáját, és hirtelen olyan rádióhullámokat hallana meg, melyek
valami hasonló üzenetet továbbítanak: “Mi is kérünk pizzát!”, vagy “Üdvözlünk
az Alfa Centauryról”, akkor ostobaság lenne mindezt a véletlennek
tulajdonítani, amelyet természeti erők okoznak. Ezekről azt gondolná, hogy
értelmes földön kívüli lényektől származnak.
Nos, ha egy biológus azt gondolja, hogy a sejt
egy protoplazma pötty, de elkezdi vizsgálni a kérdést, és rájön, hogy ezek nem
egyszerű valamik, hanem apró elegáns gépezetekkel van teli – melyek
bonyolultsága még a mi képességeinket is meghaladja -, akkor mindez jelenteni fog
számára valamit.
Az intelligens tervezés hipotézise azt mondja,
hogy mindez egy tudatos tevékenységre utal, mivel az anyag, az energia és a
természet folyamatai nem elegendőek annak magyarázatára, hogy hogyan vált a
sejt szervezett struktúrává.
GN: Az információ beágyazottan van jelen a DNS
anyagában, az energiában vagy valami másban?
MB: Ez egy kiváló kérdés. Az 1960-as években
egy fizikokémikus írta le világosan, hogy az információ sem nem anyag, sem nem
energia, hanem valami egészen más. Egy papírt hozott fel példának, amelyen írás
olvasható. Azt mondta, hogy a tinta és a papír kémiai szerkezete jól ismert,
azonban az üzenetet nem lehet sem a papír, sem a tinta fizikai tulajdonságaival
megmagyarázni.
Ugyanígy, a DNS-ben információt találunk, és ez
az információ nem a DNS kémiai vagy fizikai tulajdonságaiból következik, hanem
a DNS-t alkotó részekből, az úgynevezett nukleotidokból, melyek egy szálra
vannak felfűzve. A levél szavaihoz, mondataihoz vagy a bekezdésekhez hasonlóan
értelmezhető információként szolgálnak a sejt számára, hogy hogyan állítsa elő
önmagát.
Tehát az intelligens tervezés elméletében
elfogadottá vált, hogy létezik intelligencia, az információ pedig nem anyag
vagy energia. Azt mondjuk, igen, van valami más a DNS-ben, ez pedig nem más, mint
az intelligencia elem.
GN: Mit gondol, mi lesz a helyzet 2025-ben az
intelligens tervezés mozgalma és a darwini evolúció tekintetében?
MB: 2025-ben gyermekjátéknak fog tűnni a sejt
összetett genomjának ma ismert szerkezete ahhoz a komplexitáshoz képest,
amelyet az elkövetkező húsz évben fogunk felfedezni. Ahogy egyre többet tudunk
meg a sejtről, minden egyes alkalommal rájövünk, hogy az mennyivel
összetettebb, elegánsabb és bonyolultabb, mint előtte valaha is gondoltuk, és
ez a tendencia nem csökken.
Tehát a most szóban forgó dolgok, melyek az
intelligens tervezésre utalnak, gyermekjátéknak fognak tűnni azokhoz a
felfedezésekhez képest, melyek ránk várnak. Úgy vélem, az intelligens tervezés
elmélete egyre erőteljesebb lesz. A probléma inkább politikai, mintsem
tudományos jellegű. A tudományos bizonyítékokat könnyű megérteni, néhány ember
azonban elkötelezte magát a materializmus mellett. Ahhoz, hogy az intelligens
tervezés elmélete betörjön a tudományos életbe, változásra van szükség.
Az egyik lehetőség erre vonatkozóan, ha a
hallgatók és az ifjú tudósok sokkal nyitottabbak lesznek az
elmélete iránt, és lehetővé válik, hogy tudományos életpályának válasszák, valamint bemutathassák látásmódjukat. Ha az emberek kritikus tömege úgy dönt, hogy nyitott az intelligens tervezés gondolata iránt, akkor úgy vélem, a darwinizmus valóban össze fog omlani.
elmélete iránt, és lehetővé válik, hogy tudományos életpályának válasszák, valamint bemutathassák látásmódjukat. Ha az emberek kritikus tömege úgy dönt, hogy nyitott az intelligens tervezés gondolata iránt, akkor úgy vélem, a darwinizmus valóban össze fog omlani.
Jelenleg mindennek kialakulását egyszerűen a
társadalmi nyomás akadályozza a tudósok között, akik egy bizonyos módon látják
a világot. Ha azonban a kutatók szélesebb csoportjának véleménye eltér majd
ettől a látásmódtól, akkor a darwinizmusnak kell majd bizonyítania
létjogosultságát, és azt gondolom, hogy erre képtelen lesz.
(forrás: charoninstitute.wordpress.com)