Az ember szabadon
választhat, cselekedeteinek következményeivel szembesülnie kell. Ezt a végzet
törvénye rója ki rá, vagy az ok és okozat törvénye, amely végzetként
jelentkezik. A végzet nem átláthatatlan isteni döntés, sem pedig vakvéletlen,
hanem egyszerû és igazságos törvény, amely így hangzik: "Mindenki azt
kapja, amit elõidézett. Sem többet, sem kevesebbet és nem is mást." A
sorssal való szembesülés, a vele való elmélyült foglalkozás végül elvezet az
egyetlen erõhöz, amit mi Istennek nevezünk.
Az ember teremtõje, hordozója és túlélõje saját sorsának. Minden egyes
gondolat, érzés, szó és minden cselekedet ok, amelynek okozata van, és minden
okozat minõségben és mennyiségben tökéletesen megfelel az oknak. Így hát
nincsen sem véletlen, sem jutalom vagy akár büntetés, hanem kizárólag csak ok
és okozat. A végzet döntéseink következményeinek summája. Cselekedetem
következményei elõl nem menekülhetek.
A végzet törvénye arra kényszeríti az embert, hogy tudatosan teljes
felelõsséget vállaljon életéért, valamint gondoskodik róla, hogy mindaddig
szembesüljön cselekedeteinek következményeivel, míg a saját maga által okozott
problémákat fel nem oldja, és ezáltal szabaddá nem teszi magát. A végzet
törvénye tehát akkor avatkozik be, amikor a teremtésben az ember maga nem tudja
megteremteni a harmóniát.
A törvény nem dönt, csak kimondja: "Ha ezt teszed, ez történik, ha azt
teszed, az történik. Te vagy a teremtõ, te döntesz."
Mindenki tehát azt kapja, amit okozott. És valahányszor kap valamit, azt maga
okozta, függetlenül attól, hogy ki közvetített. A másik ember csupán a végzet
követe.
Aki ma elvet egy gondolatot, az holnap cselekedetet arat, holnapután szokást,
általa pedig a jellemet, végül pedig a sorsát, a végzetét. Ám a szabad
választás a miénk, mi határozzuk meg, mit akarunk teremteni.
A végzet törvénye csupán szembesít bennünket cselekedetünk következményeivel,
és az egyén szabadságát semmiben nem korlátozza. Mindenki szabadon döntheti el,
mit akar vetni, ám aratni azt lesz kénytelen, amit elvetett. Ha alaposabban szemügyre
vesszük, akkor az, amit az emberek végzetnek hívnak, nem más, mint teremtés. A
mód, ahogyan a végzet megmutatkozik, elárulja, hogy okozója miként
gondolkodott, érzett és cselekedett. A rezonancia törvényének értelmében minden
gondolat vele azonos energiákat vonz, és ekként erõsíti meg önmagát, akár
pozitív, akár negatív dolgokról van szó.
A végzet törvénye folyvást azzal szembesít bennünket, hogy ezen a világon
minden az ok és okozat elvén mûködik: "Ki mint vet, úgy arat, s amit
aratunk, azt el is kellett vetnünk." Ezzel a végzet törvénye voltaképpen a
harmónia törvényének egyik aspektusa, mely törvény arról gondoskodik, hogy
minden pólus megtalálja ellenpólusát, és ezzel semlegesíti önmagát. Örömeink és
szenvedéseink mértéke pontosan megfelel az általunk elõidézett okok mértékének.
Az ok és okozat
láncolata nem a születéssel kezdõdik, és nem is ér véget a halállal, hanem
összeköti az egyes inkarnációkat, és bölcsen egymáshoz kapcsolja õket. Ebben az
életünkben a következõ életünk feltételeit teremtjük meg, és tudatosan
meghatározhatjuk, milyen sorsot akarunk magunknak. Nem fehér lappal születünk,
hanem hozzuk maunkkal összegyûjtött sorsunkat és jellemünket. Ez a tény ad
magyarázatot a veleszületett betegségekre. Senki nem nulláról indul,
valamennyien viseljük elõzõ viselkedésünk pozitív vagy negatív következményeit.
Isten nem jutalmazza
meg a jót, és nem bünteti a bûnöst - a bûnt kizárólag a bûn
"bünteti". Amint elhagyjuk a rendet, elszakadunk attól a harmóniától,
amelyet az élet õsokával való eggyé válás jelent - bûnbe esünk, és ez az
elszakadás maga a büntetés is. Ezt azonban én okoztam, és csak én tudok véget
vetni az elszakítottságnak. Isten soha nem fordul el tõlünk, mi vagyunk azok,
akik visszaélünk szabadságunkkal, ám bármely percben visszatérhetünk az egység
harmóniájába. Minden cselekedet, amely az embert közelebb viszi a harmóniához s
ezzel Istenhez, jó cselekedet, ami pedig eltávolítja õt Istentõl s ezzel a
harmóniától, az negatív.
Különbséget kell tennünk végzet és rendeltetés között. Az ember rendeltetése
az, hogy Igaz Valójának tökéletességét egyre tökéletesebb formában kifejezésre
juttassa. Miként Jézus mondotta: "Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei
Atyátok." (Máté 5,48) Ám hogy ezt milyen úton-módon érjük el, az a mi
szabad választásunk és egyben a végzetünk. Fejlõdésünket megfelelõ
gondolkodásmóddal elõsegíthetjük, de nem megfelelõvel le is állíthatjuk,
rendeltetésünknek azonban mindenképpen eleget kell tennünk.
A gondolataink és
cselekedeteink által elõidézett okok pontról pontra bevésõdnek lelkünkbe. Itt
vezetik a mi karmikus számlánkat, amit egyik inkarnációból a másikba magunkkal
viszünk. Ezen életünk éretlen magjai következõ életünk talaján gyökeret
eresztenek, és gyümölcsöt hoznak. Teljesen értelmetlen hát megfutamodnunk
valamely nehéz helyzet elõl, hiszen ezzel a szituációval mindaddig
konfrontálódni fogunk, míg meg nem oldjuk.
Az "örökletes bûn" azt jelenti, hogy minden újabb inkarnációval saját
örökünkbe lépünk. Így ismerjük fel a következõ mondásban rejlõ igazságot:
"Senki nem árthat neked, csak te magad." Vannak olyan cselekedetek,
melyeket az emberi törvények nem büntetnek: kereskedelemnek álcázott lopás,
üzletnek álcázott csalás. Csakhogy bármilyen maszkot válasszunk is, az ok és
okozat törvénye érvényes marad.
E törvény hatását mindennapi életünkben is megfigyelhetjük. Hogy milyen emberek
kerülnek elénk, milyen helyzetekbe keveredünk, milyen dolgokat kapunk vagy
éppen vesztünk el, mindezeknek okát múltunkban kell keresnünk. Nincs tehát sem
szerencse, sem szenvedés, amire nem szolgáltunk rá, csak ok van és okozat.
A nagyon bizonytalan ember, akinek nincs belsõ tartása, önbizalomhiányban
szenved, nincs elég kitartása és ereje ahhoz, hogy akaratát keresztülvigye.
Ezért aztán mindig olyan emberekkel konfrontálódik, akikben ezek a
tulajdonságok hatványozottan megvannak. Esetleg olyan nõt vesz feleségül, vagy
olyan gyerekei születnek, akik hamarosan "a fejére nõnek", vagy
szakmájában szembesül olyan emberekkel, akik képesek keresztülvinni akaratukat.
Nagy tévedés volna azonban, ha azt gondolná, hogy élethelyzete
megváltoztathatatlan sorscsapás. Fel kellene inkább ismernie, hogy ezt a
problémát az élet adta fel, amit el kell fogadnia és meg kell oldania, mert
késõbb, egy más helyzetben vagy esetleg egy másik házastárssal újra ugyanezzel
a szituációval találkozik, és ez mindaddig ismétlõdik, míg meg nem tanulja,
hogyan kell érvényt szerezni akaratának, s ezzel az egyensúly helyreáll benne.
E törvény értelmében
újra meg újra olyan körülmények közé születünk, amelyekre szükségünk van,
amelyekben azokkal találkozunk, akik rosszat tettek velünk, vagy akikkel
szemben mi követtünk el valamit; akik támogattak bennünket, vagy akiknek mi
segítettünk, mígnem ki nem egyenlítõdik minden.
Lássunk egy rendkívüli példát:
Mind Lincoln, mind pedig Kennedy elnök foglalkozott a polgári jog kérdéseivel.
Lincolnt 1860-ban választották meg, Kennedyt 1960-ban. Mindkettõ utódját
Johnsonnak hívták, mindketten déli államokból származó demokraták voltak, és a
szenátus tagjai. Andrew Johnson 1806-ban született, Lyndon Johnson 1906-ban.
Lincoln elnök gyilkosa, John Wilkes Booth 1839-ben született, Kennedy
feltételezett gyilkosa, Lee Harvey Oswald 1939-ben. Mind a kettõt
meggyilkolták, mielõtt pert indíthattak volna ellenük. Mindkét elnököt pénteki
napon, feleségük jelenlétében ölték meg.
Lincoln titkárát Kennedynek hívták, és megpróbálta lebeszélni az elnököt arról,
hogy elmenjen a színházba; Kennedy titkárát Lincolnnak hívták, aki megpróbálta
lebeszélni az elnököt arról, hogy Dallasba látogasson. John Wilkes Booth egy
színházban lõtte le Lincoln elnököt, és egy raktárépületbe menekült, Lee Harvey
Oswald egy raktárépületbõl lõtt Kennedyre, és egy filmszínházba menekült. Mind
Andrew Johnson, mind pedig Lyndon Johnson neve tizenhárom betûbõl áll, John
Wilkes Booth és Lee Harvey Oswald neve pedig tizenöt betûbõl. Vajon mindez
véletlen volna?
Mások is ránk hozhatják
hát a végzetet. Ha a paraszt egyre erõsebb mûtrágyát használ a földjén, saját
vétkeinken kívül még másokét is megszenvedjük. Ha mások ránk kényszerítik saját
nézeteiket, vagy az õ elképzeléseik és meggyõzõdésük szerint cselekszünk, akkor
viseljük is a következményeket. Az élet ugyanis csupán ajánlatot tesz, amivel
elhatározásra késztet bennünket. Ha valaki nagyon akarja, még mindig talál elegendõ
természetes táplálékot, mértéktelen étel- vagy italkínálat esetén elég, ha
udvariasan visszautasítjuk, ha pedig mások rám akarják kényszeríteni nézeteiket
és meggyõzõdésüket, akkor ezzel arra is kényszerítenek, hogy megformáljam saját
véleményemet. Minden esetben ugyanis én viselem a következményeket, ennek
megfelelõen kellene tehát az okot is megteremtenem. Mindaddig, amíg másokat
hibáztatok, igen messze vagyok az igazságtól.
Létezik azonban közös végzet is. Minden ember minden egyes inkarnációjában sorsközösségekbe
tartozik, ami vonatkozik házastársára éppúgy, mint a családjára - nemzetiségére
éppúgy, mint fajára. Mindegy azonban, hogy egyéni sorsról vagy egy egész
csoport sorsáról van szó, az egyént csak akkor érinti, ha az illetõ okot õ
idézte elõ. Akár autóbalesetrõl van szó, akár repülõgép-szerencsétlenségrõl,
háborúról vagy más katasztrófáról, ezt a végzetet az érintettek mindig a
rezonancia törvényének értelmében vonzzák magukhoz. Vonatkozik ez azokra a
látszólagos igazságtalanságokra is, amelyek bennünket érnek. Semmi nem
történhet véletlenül velünk, hiszen maga a véletlen is az ok és okozat
törvényének van alárendelve.
Az emberek negatív és
pusztító gondolatformái összegzõdnek, és háborúként, forradalomként, társadalmi
megmozdulásként vagy gazdasági válságként, összeomlásként manifesztálódnak. A
csoportsors is visszahat okozójára, mert a kiegyenlítõ igazságosság elõl senki
nem menekülhet. Ugyanez érvényes bizonyos bûncselekményekre vagy járványokra,
melyek megjelennek, majd ismét eltûnnek.
Ebben rejlik a magyarázata annak is, hogyan lehetséges, hogy bizonyos emberek
csodával határos módon túlélnek egy katasztrófát: jelen vannak ugyan, de nem
vesznek részt a csoportsorsban, mert ehhez a következményhez nem rendelkeznek
megfelelõ okkal. Ugyanez érvényes arra az esetre is, amikor olyan családnak
vagy nemzetnek vagyunk a tagjai, amely látszólag a mi személyes hozzájárulásunk
nélkül élvez elõnyöket. Csak az manifesztálódhat, amit mi idéztünk elõ.
Ám az is elõfordulhat, hogy valakinek a sorsát az igaz szeretet nevében önként
átvállaljuk.
Ha valóban megértettem a sorstörvény vagy végzettörvény mûködését, akkor minden
kellemetlenséget, sértést vagy hálátlanságot hálatelt szívvel fogadok, mert
szellemi fejlõdésem útján nagyobb segítséget jelentenek nekem, mint akármilyen
baráti dicséret.
Ám csak kevesek hajlandók a látszat mögött felismerni a valóságot, felismerni,
hogy nyereségük kétszeres. Elõször is sorsuk egy részét megoldhatják azáltal,
hogy megélik, ráadásul az így szerzett felismeréssel tudatukat is tovább
tágíthatják. A legkeservesebb tapasztalatokban a legnagyszerûbb felismerések
rejlenek, és a bölcs megtanulja, hogy épp ezekért legyen a leghálásabb. Amely
leckét ugyanis egyszer már megtanulta, azt a sors nem hozza újra elébe. Ám
minden embernek újra meg újra inkarnálódnia kell, míg valamennyi, általa
létrehozott ok következményét meg nem élte, s ezzel a törvényt be nem
teljesítette.
A végzet törvénye azonban csak addig mûködik az ember életében, amíg saját
akarata szerint cselekszik. Mihelyt individuális akaratát a teremtés akaratával
egyesíti, és hagyja, hogy ettõl kezdve kizárólag a teremtés akarata
érvényesüljön benne, Igaz Valója harmonikusan, tisztán nyilvánul meg, és
megszabadul a végzettõl.
(Kurt Tepperwein)