Cselekedeteink és
tetteink vagy a nyugalom állapotából születnek meg, vagy pedig a konfliktus
állapotából. És ez különbözteti meg a szabad embert, a nem szabad embertől.
Ananda Giri
A felszínen
cselekedeteik nagyon hasonlónak tűnhetnek. De honnan erednek? Az egyik esetében
az önmagával elkövetett erőszakból, a másik esetében a belső nyugalomból és
együttérzésből. Amennyiben cselekedeteinknek a nyugalom állapotából kell
megszületniük, akkor szükségszerű, hogy egy olyan életet éljünk, amiben
megfigyelünk. Ez az éber, tudatos állapot, élet. Az egyik legnagyszerűbb tanár,
aki napjainkban élt, J. Krishnamurthi, nem tudom, hogy hallottatok-e már
felőle, vagy olvastátok-e a munkáit.
Ő arról beszélt, hogy az élet legnagyszerűbb művészete, talán az élet élésének művészete.
Ő arról beszélt, hogy az élet legnagyszerűbb művészete, talán az élet élésének művészete.
Nagyszerűbb, mint,
amit valaha emberi kéz vagy elme alkotott.
És biztos vagyok, hogy ebben mindannyian egyetértünk.
Mi lenne nagyszerűbb, mint az élet élésének művészete?
Ha nem tudnád, hogy kell élni, ha nem tudnád, hogy nézz ki az ablakon és élvezd a gyönyörűséges természetet, ha nem tudnád, hogy élvezz egy beszélgetést a barátoddal, ha nem tudnád, hogyan élj egy konfliktusmentes életet, ha nem tudnád, hogy élj békében és örömben, akkor mi értelme van ennek az életnek?
Ez nem élet, ez csupán létezés.
És biztos vagyok, hogy ebben mindannyian egyetértünk.
Mi lenne nagyszerűbb, mint az élet élésének művészete?
Ha nem tudnád, hogy kell élni, ha nem tudnád, hogy nézz ki az ablakon és élvezd a gyönyörűséges természetet, ha nem tudnád, hogy élvezz egy beszélgetést a barátoddal, ha nem tudnád, hogyan élj egy konfliktusmentes életet, ha nem tudnád, hogy élj békében és örömben, akkor mi értelme van ennek az életnek?
Ez nem élet, ez csupán létezés.
És a létezés nagyon
különbözik az élet élésétől.
Nagyon távol áll az élet élésétől. A létezés csupán a létezésről szól.
Nagyon távol áll az élet élésétől. A létezés csupán a létezésről szól.
Csupán arról szól,
hogy sikeresen véghezvigyük a napunkat, majd jöhet a következő nap.
Ez nem az élet. Az élet egy nagyon más megtapasztalás.
Amikor nagyon hálás vagy azért, hogy élhetsz, amikor minden egyes pillanat értékes.
Nem arról szól, hogy sikeresen eltöltsd az idődet, anélkül, hogy magányosnak vagy unottnak érezd magad.
Ezzel nincsen semmi gond, de nem hiszem, hogy ezt életnek kéne hívni. Ezért, amikor azt mondják, hogy a legnagyszerűbb művészet az talán az élet élésének művészete, nagyobb, mint bármi amit emberi kéz vagy elme alkotott, azt hiszem ez az állítás igaz.
Mindannyiunknak meg kell tanulnia az élet élésének művészetét.
Ez a spiritualizmus lényege.
Hogy megtanítsa nekünk az élet élésének művészetét, a konliktusmentes élet élésének művészetét.
Két állapotból működhetünk.
Ez nem az élet. Az élet egy nagyon más megtapasztalás.
Amikor nagyon hálás vagy azért, hogy élhetsz, amikor minden egyes pillanat értékes.
Nem arról szól, hogy sikeresen eltöltsd az idődet, anélkül, hogy magányosnak vagy unottnak érezd magad.
Ezzel nincsen semmi gond, de nem hiszem, hogy ezt életnek kéne hívni. Ezért, amikor azt mondják, hogy a legnagyszerűbb művészet az talán az élet élésének művészete, nagyobb, mint bármi amit emberi kéz vagy elme alkotott, azt hiszem ez az állítás igaz.
Mindannyiunknak meg kell tanulnia az élet élésének művészetét.
Ez a spiritualizmus lényege.
Hogy megtanítsa nekünk az élet élésének művészetét, a konliktusmentes élet élésének művészetét.
Két állapotból működhetünk.
Vagy a konfliktus
állapotából, vagy pedig konfliktusmentes állapotból.
Ha ezt a virágot a konfliktus állapotából figyeled meg, akkor az egy teljesen más tapasztalás lesz.
Ha ugyanazt a virágot egy konfliktusmentes állapotból figyeled meg, az egy totálisan más tapasztalást nyújt számodra.
És ez minden megtapasztalásunkra vonatkoztatható.
Ha a kedvenc pizzádat úgy eszed, hogy konfliktusban vagy, akkor nem lesz igazán ízletes, hidd el nekem.
Ha ugyanazt a pizzát, nyugalomban eszed, éber vagy, megfigyelsz, akkor ez a pizza a világ legízletesebb pizzája lesz.
Ha a kedvenc autódat vezeted, biztos, hogy mindenkinek megvan a kedvenc autótípusa, és az autót a konfliktus állapotában, félelem állapotában vezeted, a sértettség állapotában, akkor lehet hogy élvezetet nyújt, hogy egy nagyszerű autó tulajdonosa vagy,
de nem lesz az a rendkívüli érzés, mintha ugyanazt az autót a nyugalom és éberség állapotában vezetnéd. És minden más élettapasztalattal így van, az emberi kapcsolatainkkal így van, ekkor egy teljesen más értelmet nyernek, mivel a nyugalom állapotában vagy, éber vagy.
Akkor lehetséges egy konfliktus mentes életet élni, ha képesek vagyunk megfigyelni saját cselekedeteinket, válaszainkat, reakcióinkat. Egy örömteli, szeretetteljes, együttérző életet.
Ez csakis akkor lehetséges, ha meg tudjuk figyelni magunkat az életben.
Ha ezt a virágot a konfliktus állapotából figyeled meg, akkor az egy teljesen más tapasztalás lesz.
Ha ugyanazt a virágot egy konfliktusmentes állapotból figyeled meg, az egy totálisan más tapasztalást nyújt számodra.
És ez minden megtapasztalásunkra vonatkoztatható.
Ha a kedvenc pizzádat úgy eszed, hogy konfliktusban vagy, akkor nem lesz igazán ízletes, hidd el nekem.
Ha ugyanazt a pizzát, nyugalomban eszed, éber vagy, megfigyelsz, akkor ez a pizza a világ legízletesebb pizzája lesz.
Ha a kedvenc autódat vezeted, biztos, hogy mindenkinek megvan a kedvenc autótípusa, és az autót a konfliktus állapotában, félelem állapotában vezeted, a sértettség állapotában, akkor lehet hogy élvezetet nyújt, hogy egy nagyszerű autó tulajdonosa vagy,
de nem lesz az a rendkívüli érzés, mintha ugyanazt az autót a nyugalom és éberség állapotában vezetnéd. És minden más élettapasztalattal így van, az emberi kapcsolatainkkal így van, ekkor egy teljesen más értelmet nyernek, mivel a nyugalom állapotában vagy, éber vagy.
Akkor lehetséges egy konfliktus mentes életet élni, ha képesek vagyunk megfigyelni saját cselekedeteinket, válaszainkat, reakcióinkat. Egy örömteli, szeretetteljes, együttérző életet.
Ez csakis akkor lehetséges, ha meg tudjuk figyelni magunkat az életben.
A cselekedeteinket,
válaszainkat, reakcióinkat.
Az egy különleges élet.
Biztos vagyok abban, hogy sokatoknak van most kérdése, sok kérdése.
De csak kezdjük el figyelni magunkat. Lesznek kérdéseitek. Mi ez az éberség?
Hogy alakíthatja át ez az éberség az életünket?
Arra gondoltam, hogy kb. 15 évet kell meditálnom ahhoz, hogy megváltozzon az életem.
Hogy válhatnék éberré, hogy minden csodálatossá válhasson?
Hogy lehetnék éber, hogy az a pizza ízletesebb lehessen?
Hogy lehetnék éber, hogy azt a virágot gyönyörűnek láthassam?
Ahhoz, hogy valóban élvezhessük az életet, ebbe beleértem az összes élettapasztalatot, amit az életünk elhoz nekünk, az összes tapasztalatot, melyeket az 5 érzékszervünkön keresztül tapasztalunk, meg kell tanulnunk az éberség, tudatosság művészetét.
Az egy különleges élet.
Biztos vagyok abban, hogy sokatoknak van most kérdése, sok kérdése.
De csak kezdjük el figyelni magunkat. Lesznek kérdéseitek. Mi ez az éberség?
Hogy alakíthatja át ez az éberség az életünket?
Arra gondoltam, hogy kb. 15 évet kell meditálnom ahhoz, hogy megváltozzon az életem.
Hogy válhatnék éberré, hogy minden csodálatossá válhasson?
Hogy lehetnék éber, hogy az a pizza ízletesebb lehessen?
Hogy lehetnék éber, hogy azt a virágot gyönyörűnek láthassam?
Ahhoz, hogy valóban élvezhessük az életet, ebbe beleértem az összes élettapasztalatot, amit az életünk elhoz nekünk, az összes tapasztalatot, melyeket az 5 érzékszervünkön keresztül tapasztalunk, meg kell tanulnunk az éberség, tudatosság művészetét.
(Ananda Giri)
Ananda Giri a One World Academy vezető tanára. Huszonhárom éves
tapasztalattal rendelkezik spirituális elvonulások és tanfolyamok vezetésének
terén. Mély felismerései, és kedves baráti jelenléte világszerte rengeteg embert vezetett - belső örömteli, konfliktusmentes
élethez. Az elmúlt 15 évben hat kontinensen tanított. Jelenleg a Harvard
Egyetemen és az Aspen Institute-on is oktat.
Anandagiri és az élet művészete - videó