Gian Giacomo Caprotti da Oreno egy személyben volt Leonardo da Vinci inasa és múzsája, akit személyisége miatt csak a Salai, vagyis “ördög” néven emlegettek. Ennek ellenére ő volt Leonardo kedvenc tanítványa, sőt vélhetően gyengéd szálak is fűzték őket egymáshoz. A mester halálakor birtokának a felét és leghíresebb festményét, a Mona Lisát is Salaira hagyta, és nem kizárt, hogy a portré modellje is Leonardo “kisördöge” volt.
Leonardo da Vinci szőlőültetvényének bérlője, Pietro di Giovanni fiát, Gian Giacomo Caprotti da Orenót festőművésznek szánta, ezért 1490-ben megkérte Leonardót, fogadja tanítványának az akkor 10 éves fiút. A festő nagy örömmel teljesítette az apa kérését, és a szárnyai alá vette a szép, göndör hajú kisfiút, aki végül harminc éven át mellette maradt.
Az együtt töltött idő során kiderült, Gian Giacomo nem olyan angyali természetű, mint amilyennek fürtjei mutatják. Mesterét többször meglopta, csaló, hazug és hiú volt. A lopott pénzt általában ruházkodásra költötte, 24 pár cipője, kifinomult, drága holmijai Milánó nemességének fényűzésével vetekedtek. Nem hiába ragadt rá a Salai, magyarul Ördög ragadványnév. Leonardo da Vinci ennek ellenére szerette és ragaszkodott hozzá.
Később Leonardo új inast fogadott maga mellé, aki komoly konkurenciát jelentett Salai számára. Az újonc a nemesi származású Francesco Melzi volt, aki tisztelte mesterét, és megbecsülte helyét, nem verte át da Vincit. Egyszer a festő két tanítványával Franciaországba utazott. Melzit Leonardo élettársaként, Salait viszont szolgálóként kezelték. A megaláztatás elől elmenekülve Salai hazautazott, és visszament a szőlőbe dolgozni.
A festő és Salai kapcsolata tehát igen bonyolult volt. Egyes kutatók azt állítják, hogy több volt köztük munkakapcsolatnál. Leonardóról sejteni lehet, hogy a saját neméhez vonzódott, és Salai fennmaradt vázlatai is gyakran ábrázolnak meztelen férfitestet. A mester gyakran használta tanítványát modellként, például a Keresztelő Szent Jánost ábrázoló festményén is Salait láthatjuk, és a képhez készült vázlaton is az inas található meztelenül.
Leonardo da Vinci:Keresztelő Szent János
(1513-1516)
Bár a két művész szexuális kapcsolata nem bizonyított, a feltételezés mellett szól, hogy Leonardónak nem volt felesége, és több forrásban is találhatók lemondó megnyilvánulásai a heteroszexuális aktussal kapcsolatban. Salai viszont 43 éves korában megnősült, ám Bianca Coldiloni d’Annonóval kötött házassága nem volt hosszú, az esküvő utáni évben Salai meghalt.
A kutatók természetesen Salai történetében is megkapaszkodtak, hogy megoldják a Mona Lisa rejtélyét. Egyes szakemberek szerint ugyanis ő lehetett a világhírű festmény modellje. Egy feltételezés szerint da Vinci Mona Lisa szemeibe titokban belefestette az L és az S betűket, melyek önmaga és tanítványa kapcsolatára utalnak, és ez egyértelmű bizonyítéka annak, hogy Mona Lisa rejtélyes mosolyát a mester Salaitól kölcsönözte.
A Louvre szakértői azonban megcáfolták ezeket az állításokat, és részletes vizsgálatok alapján kijelentették, valószínűleg nem Salai Mona Lisa. A világ egyik leghíresebb rejtélye így nem oldódott meg, így a későbbiekben még bőven akad munkája a Mona Lisa kutatóknak, és regénytémája Dan Brownnak.
- forrás: origo.hu - Szilas Judit - elteonline.hu -
- - - - - - -
Leonardo többször agyvérzést kapott, ami miatt egy idő múlva már fekvőbeteg lett 1519. május 2-án pedig végzetes stroke-ot szenvedett el, halálos ágyán az alábbi mondat hangzott el tőle:
„Megsértettem Istent és az emberiséget, mert a munkám nem volt olyan minőségű, mint amilyennek lennie kellett volna.”
Mindez jól mutatja, hogy da Vinci még többet és még jobbat akart, és vélhetően ez hajtotta előre. Hű tanítványának, Francesco Melzinek köszönhetően azonban nem csak az utolsó mondat, hanem számos munkája is fennmaradt az utókor számára.
- forrás:promotions.hu -
- - - - - -
Kapcsolódó írás:
Leonardo da Vinci, Mona Lisa története + Leonardo da Vinci élete Film
- - - - - - -
Rekonstruálták Leonardo da Vinci szőlőskertjét - videó
forrás:euronews (magyarul)
Leonardo Az utolsó vacsora megfestéséért, fizetségképp kapta 1498-ban a már akkor is értékes ingatlant
Rekonstruálták Leonardo da Vinci szőlőskertjét Milánóban. A reneszánsz kert növény- és szőlőállománya, továbbá hangulatának kialakítása megegyezik az eredetivel. Észak-Itáliában ötszáz évvel ezelőtt bravúrosan neveltek úgy haszonnövényeket, hogy a zöldséges és gyümölcsös egyben pihenőpark is legyen.
Alessandro Cotroneo, a Casa degli Atellani főkertésze meséli, hogy Leonardo Az utolsó vacsora megfestéséért, fizetségképp kapta 1498-ban a már akkor is értékes ingatlant. A milánói herceg célja az volt, hogy hosszútávon maradásra bírja a Firenzéből 30 évesen Milánóba települt művészt, de Leonardo Az utolsó vacsora megfestése után - kisebb kitérőkkel - visszaköltözött Firenzébe.
Bár pályája a Mona Lisa megfestésével érte el csúcspontját néhány év elteltével Firenzében, milánói freskóját azonban a téma legtökéletesebb megjelenítéseként méltatja az utókor.
Leonardo majdnem 10 ezer négyzetméteres kertjét botanikai értelemben is sikerült rekonstruálni, mivel 2007-ben élő biológiai maradványokra bukkantak a mester idejéből. Az ezekből származó és újranemesített oltványokból ismét elkészülhet Leonardo bora.
- forrás:euronews.com -