2023. január 1., vasárnap

19 fontos jó tanács Maria Montessoritól, amelynek segítségével tökéletes szülővé válhat + Film

 

Maria Montessori olasz orvosnő, pedagógus és pszichológus volt. Pedagógiai alaptéziseinek sora, gyermekekhez való hozzáállása máig nem avult el.

Maria Montessori

„A gyermek tisztelete, mert Maria Montessori szerint minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell számukra a spontán, szabad tevékenység lehetőségeit, a megfelelő környezetet.” 

Maria Montessori 19 fontos tanácsát írjuk le most, amelyet érdemes lenne minden szülőnek megszívlelni, hasznosítani.

Mindegyik tanács alapvetően egyszerű, de hatalmas bölcsességet tartalmaz. Bright Side segítségével a papasmamasmagazin.hu összegyűjtötte ezeket a tanácsokat.
 
1. A gyermekek abból tanulnak, ami körülveszi őket.
2. Ha a gyermeket gyakran kritizálják, megtanul mások felett ítélkezni.
3. Ha a gyermeket gyakran dicsérik, megtanul másokat értékelni.
4. Ha egy gyereket állandó ellenségeskedés vesz körül, akkor állandóan harcban fog állni mindenkivel.
5. Tiszteld a gyermeked.
6. A szükségleteire figyelj oda, tanítsd meg, hogy ő is figyeljen mások szükségleteire.
7. Neveld önállóságra. Hagyd, hogy válasszon.
8. Hagyd, hogy független legyen.
9. Ha egy gyermeket sokszor kigúnyolnak félénké válik.
10. Ha egy gyerek biztonságban érzi magát, megtanul bízni az emberekben.
11. Ha egy gyermeket túl gyakran megszégyenítenek, mindig bűnösnek fogja magát érezni.
12. Ha egy gyereket sokszor bátorítanak, akkor magas lesz az önbecsülése.
13. Ha valamit csinál, ne szakítsd félbe. Hagyd dolgozni, tevékenykedni.
14. Válaszolj a kérdéseire, akkor amikor kérdez, mert fontos neki amit mondasz.
15. Legyen türelmed. Ha egy gyereknek több idő kell ahhoz, hogy megtanuljon valamit, légy megértő.
16. Ha érzi, hogy elfogadod, magabiztos lesz.
17. Tiszteld, ha hibázott és ki tudja javítani a hibáját. Amikor olyasmit csinál, ami veszélyes lehet, akkor meg kell állítanod.
18. Ne beszélj csúnyán róla, ha ő ott van.
19. Azzal törődj, amit meg akarsz neki tanítani, ne a rossz dolgokkal, amiktől szeretnéd megóvni.

forrás:papasmamasmagazin.hu
 
- - - - - - - 

A világhírű pedagógusról és oktatási módszerének elterjedéséről készült kétrészes játékfilmben elénk tárul Maria Montessori igaz élettörténete, valamint bepillanthatunk kevéssé ismert magánéletébe is. 
A három alkalommal is Nobel-díjra jelölt asszony egy új, gyermekközpontú oktatási módszert dolgozott ki. A gyermekek iránt elkötelezett, mindenre elszánt, odaadó és önfeláldozó hozzáállásának köszönhetően jöhetett létre az a rendszer, amely nagy hangsúlyt helyez egymás elfogadására és segítésére, a kreativitásra, valamint a gyermekek igényeinek szem előtt tartására. Mária első intézményét a XX. század elején Rómában hozta létre. 
Napjainkban a Montessori-módszert egyre több ország oktatási rendszerében alkalmazzák, már több mint 8000 Montessori-iskola működik szerte a világon.

Részlet a filmből:


Maria Montessori egész felnőttkorában saját oktatási rendszerének elfogadtatásáért és az olasz rendszerbe való bevezetéséért küzdött. Giuseppe Montesanóval folytatott párkapcsolatát próbára tette az, amikor házasságon kívüli gyermeket várt tőle. Miután Giuseppe elhagyta, és gyermeküket örökbe adták, Maria új életet kezdett. A szegénynegyedben létrehozta első gyermekotthonát, amellyel rengeteg gyereken segített, de saját gyermeket sosem nevelhetett.

Maria Montessori - Egy élet a gyermekekért 1.rész - videó
https://videa.hu/videok/film-animacio/maria-montessori-egy-elet-a-RT9GfATNsqvLYrbA

Maria Montessori - Egy élet a gyermekekért 2.rész - videó
https://videa.hu/videok/film-animacio/maria-montessori-egy-elet-a-rqLuWImQTuUfsN9t
  
MONTESSORI PEDAGÓGIA SZEMLÉLETE
 
 Montessori-módszer célja, hogy tevékeny, segítőkész és egymással toleráns gyermekeket neveljenek békés, nyugodt légkörben. Minden gyermek egyszeri és megismételhetetlen csoda. Önálló személyiség, akinek megvannak a saját igényei, a saját törekvései. A Montessori pedagógia célja egy olyan légkör létrehozása, amelyben a pedagógusok a gyermeki személyiség tiszteletben tartásával felkészítik a gyermekeket az önálló döntések meghozatalára, arra, hogy vállalják cselekedeteik, döntéseik következményeit, és hogy megállják helyüket egy állandó változásokkal, kihívásokkal teli világban. Ennek elsődleges feltétele egy olyan környezet létrehozása, mely az élet minden területén felkínálja a megismerés és megtapasztalás lehetőségét. A gyermekek saját tapasztalataik alapján tesznek szert az alapvető ismeretekre, problémamegoldó gondolkodásra. A módszer célja, hogy örömüket leljék az ismeretszerzésben, a kreativitásban, önmaguk fejlesztésében. Megismerjék, szeressék és védjék a környezetet, tudjanak gyönyörködni a művészeti alkotásokban. Harmonikus gyermekközösséget alakítsanak ki a kölcsönös megértés és szeretet, közös élmények eredményeképpen. A gyermekek megtanulják kivárni egymást, és a másik foglalatosságát tisztelni. Montessori koncepciójának nevelési célja az önfegyelem, a belső harmónia, az összetartozás, az egymásra figyelés és a felelősségtudat kifejlesztése.
 
MONTESSORI MÁRIA ÉLETE 1870-1952